Fra min lænestol i Mørke – juni 2015

Her midt i maj var min Hanne og jeg på en skøn ferie til en lille græsk ø. Kom her til at tænke på den gamle historie om den smarte amerikanske turist, der mødte en lokal fisker, der i timevis sad og kiggede ud over det blå middelhav.

– Hvorfor er du ikke ude at fiske?

– Hvorfor skulle jeg det?

– Så kan du tjene nogle penge

– Hvorfor skulle jeg det?

– Så kan du købe en større båd

– Hvorfor?

– Jo, så kan du tjene en masse penge og købe en hel flåde af både?

– Hvorfor?

– Naturligvis, fordi så har du råd til at holde fri, nyde det, og sidde og se ud over havet…

Nu var det mig, der havde råd til at holde fri, og fik en god mulighed for at tænke på mange gode ting. Herunder også vores alle sammen DASU, og det jeg skriver her, vil jeg også forsøge at formidle ud ved vores DASU-informationsmøde her i slutningen af maj måned.

DASU er som sagt os alle sammen, og vi er i krise. Vi bliver færre og færre medlemmer, og vi kan se på, at der ude om os er flere og flere aktører, der tager bid for bid af vores gamle forretningsområder. Der hvor vi mente at have eneret.

Jeg har advaret mod det i nogle år – men synes egentlig ikke, det er med større glæde, at bestyrelsen nu også er klar over dette. Er klubberne? Er vores udvalg?

Og tro mig – jeg har set ved det DHB, som vi i Motor Sport Sønderjylland har en aktie i for dette års arrangement. De gør det fremragende, og kan godt undvære os – hvis ikke lige det var fordi vi i nogle tilfælde kan skaffe dem en billigere forsikring. Men det er vel egentlig noget fattigt. Vi skulle gerne kunne byde på mere. Meget mere. Og det skal ikke være papir og regler, men noget der gavner dem og de mange deltagere, der komme til Vandel her i førte uge af juni.

Jeg har også været i forbindelse med flere andre, der arrangerer motorsport uden om DASU – og deres indtryk af os er, at vi er for indviklede og for besværlige at arbejde med.

Det er ikke helt rigtigt – det er bestemt ikke rigtigt – men det er det indtryk vi efterlader. Er det noget vi vil gøre noget ved? Gøre noget rigtigt ved det?

Og der er mange ting, der ikke ligefrem sælger billetter.

Var på Ring Djursland hvor jeg så, at den tekniske kontrol kasserede 8 hjelme fordi de var blevet et år for gamle. Hvorfor i himlens navn dog det, og hvor er logikken i det? Var det usikkert at køre med dem i 2014?

Det er nødvendigt, at vi virkelig tager os sammen, og med hver eneste procedure vurderer ”er det virkeligt nødvendigt” og hvad ville der ske, hvis vi slettede den regel eller procedure. Og det skal være hele vejen om. Intet må lades uden af den gennemgang – hvis vi altså vil det med at være organisation for motorsporten i fremtiden.

Vi i de banedrivende klubber laver stadig – trods løfter om at de blev slettet – officiallister til hvert enkelt banesportsarrangement. Vel og mærke på en officiel blanket, som kan hentes på DASU’ hjemmeside. Hvorfor? Ingen bruger disse lister til noget som helst, og tror nogen for alvor, vi ville miste medlemmer, hvis vi slettede disse aldeles overflødige lister.

Er det sådan en politimentalitet, der gør, at nogle vil kontrollere, at løbsledelsen gør det rigtigt, og holder sig til det som er hans ansvar – eller?

Et andet eksempel. Når en officials har været på kursus, skal der søges om licens. Hvorfor? Hvorfor ikke bare udstede en licens til de, der har været med?

Tror nogen som helst, at det sælger billetter, når vi præsenter det over for fremmede, der vil ind i vores organisation.

Jeg kan masser af eksempler på det her.

Lad os tage OK Mobil 1 Legend Cup, hvor der efterhånden er 40 tilmeldte kørere. Dem kender jeg alt til. Jeg kan farven på deres undertøj. Men fortæl mig så lige, hvorfor de 8 gange i løbet af året skal præsentere deres licens ved en licenskontrol?

Er det for at kunne idømme dem en bøde, når de glemmer kortet derhjemme – eller hvad. For systemerne i DASU, og da ikke mindst jeg, ved da om de har det lille plastickort eller ej. Det samme gælder formentlig for alle DASU-klasserne, hvor klasserepræsentanten har det samme overblik – og det gælder da for de andre promotorklasser.

Jeg arbejder som bekendt ud af sporten for at få nye ind. Lad os tage Drifting. Hvordan tror I de tilmelder sig? Jo, simpelt ved at betale på den anviste konto. Normalt med Mobilpay. Så klarer vi og de det med papirerne på løbsdagen. Simpelt – hvorfor gør vi ikke det samme med alle andre dele af sporten?

Nu ville det hele været skønt, hvis det var sådan, at vi kunne hævde at være den eneste udbyder at motorsportsydelser, Men det er vi ikke – og i fremtiden bliver der flere og flere uden for DASU, som kan det der med at lave motorløb.

Se – det var hvad jeg brugte nogle af timerne til at tænke over, da jeg nød solen og det blå hav. Jeg ville ønske der var flere som tog turen sydpå og tænkte på hvordan kommer vi over det med tilbagegangen i DASU. For vi skal vel ikke bare lægge os på ryggen og dø?

Til vores hjemlige småting kan jeg se et større og større engagement fra vores racekartafdeling i Skærbæk. Det er meget, meget positivt og den rigtige vej. Det betyder for mig selv, at jeg nok mener, at tiden er inde til at sige tak for denne gang. Det sker ved underskrift på regnskabet sidste uge af maj. Jeg har været med fra begyndelsen på Go-Kart Center Skærbæk, og selv om der har været sure timer, er det et meget positivt element i min liv i de sidste 10 år. Tak for det. Alle gode ønsker til Go-Kart-udvalget med Johnny Bertelsen i spidsen, som nu tager over, og skal være med til at lede vores personale med Tessa Schmidt i spidsen.

Holger Møller-Nielsen