Banesport

2010-Bane-Youngtimer-01

Derfor skal du have din banelicens i Motor Sport Sønderjylland:

  • Deltagelse i testdage på Padborg Park, Ring Djursland og Jyllands-Ringen til medlemspris
  • ”On-line-støtte” i reglementsager
  • ”On-line-støtte” i tekniske spørgsmål
  • Klubblad med fokus på deltagernes præstationer

Hvordan bliver du banekører?

Ud over at du skal være ferm bag et rat, kræves der faktisk kun, at du får uddannelse til en banelicens, og at du finder en bil at køre i. – Og så at du gør dig klart, at det ikke er en sport, der kan dyrkes uden at det koster penge. Få eller mange – det er lige sjovt – men gratis er det altså ikke!

Skal vi tage det sådan lidt fra en ende af?

Alle, som kører med i et asfaltbaneløb i Danmark, er igennem en lokal bilsportsklub medlem af Dansk Automobil Sports Union, og dermed medlem af Danmarks Idræts-Forbund.

Første trin er derfor, at du melder dig ind i en bilsportsklub – og naturligvis har du fordele af at være medlem af Motor Sport Sønderjylland, der er den klub, der har det sportslige ansvar for alle løb på Padborg Park. Læs på m-s-s.dk/klubben hvordan du bliver indmeldt og hvad det koster.

Når du er medlem, skal du i gang med at tage et banelicens – og her anbefaler vi dig at tage på racerskole. Læs mere på www.racerskoler.dk, som også afholder racerskole på Padborg Park. Motor Sport Sønderjylland og Padborg Park tilrettelægger disse racerskoler i samarbejde med den meget erfarne instruktør Hans-Jørn Søgaard Andersen. Prisen for et kursus er ca. 4.000 kroner plus moms.

For at køre med i kurset skal du have en godkendt styrthjelm og køredrag – og det kan du få mere at vide om, ved at ringe til Hans-Jørn Andersen på telefon +45 20 21 99 96 eller se hans hjemmeside www.racerskoler.dk

Når du forhåbentlig har bestået, skal du endelig have din banelicens. På racerskolen får du de nødvendige papirer til at søge denne licens hos Dansk Automobil Sports Union.

Så skal du ud og køre baneløb

Det går ikke rigtigt at styre ud i dit første løb i familiebilen. Du skal derfor vælge hvilken klasse, du vil køre med i – og det skal helst være en klasse, som også giver mulighed for nye deltagere.

Her er det helt op til dig selv, hvilken prisklasse du vil lægge dig i. Du kan i nogle klasser finde en vinderbil til en snes tusinde kroner og køre en sæson igennem for måske 25.000 kroner (youngtimer), eller du kan ofre en million og køre med i DTC! Det sidste vil vi ikke råde dig til – og både nu og senere minde dig om, at der faktisk er nogen som har ofret millionen – og aldrig er blevet over nr. 10 i noget løb!

Husk at det er dine evner, der først og fremmest bestemmer, hvilken placering du får – og det har aldrig været muligt alene at betale sig til en førsteplads. Derfor et det klogt at starte i en klasse, hvor det trods alt er til at overse budgettet f.eks. Citroën Saxo Cup, Historisk Motor Sport, Club Race, Speciel Saloon Car, den lille Yokohama-klasse eller Formel Ford 1800.

Vil du have nogle gode råd om, hvad der lige er noget for dig, kan du kontakte nogle af klubbens erfarne medlemmer om råd.