Honda udvikler nye hybridsystemer

Det er ikke længe siden, at man kunne læse på Honda’s officielle hjemmeside, at den japanske bilgigant har haft bemærkelsesværdig fremgang i dets salg af hybridbiler, som oversteg 1 million solgte biler på verdensplan i slutningen af 2012.

Dette er måske en af grundene til, at Honda nu er i gang med at planlægge og udvikle hele tre nye teknologier til dets hybridbiler, heriblandt Honda Jazz Hybrid modellen. Det er i direktør Takanobu Itos henseende at udvikle en ny effektiv hybridteknologi til både de små, mellem-store samt de store bilmodeller, som firmaet råder over, sådan at salget af Honda hybridbiler kan blive ved med at stige og med god samvittighed.

Til de mindre Honda modeller bliver en teknologi ved navn Sport Hybrid Intelligent Dual Clutch Drive udviklet. Denne teknologi er en del af Earth Dreams projektet, som Honda deltager i i forsøget på at fremme en ny generation af transmissionsteknologi, som både vedligeholder en god kørselstandard på bilen men samtidig forbedrer bilens energiforbrug. Kort sagt kommer Hondas nye hybridteknologi til firmaets mindre bilmodeller til at bestå af et let-vægtigt og kompakt 1-motor system, som kommer til at udlede færre CO2 og får en mere effektiv elmotorydelse.

Til de mellemstore Honda biler som for eksempel Civic modellen står et 2-motor hybridsystem ved navn Sport Hybrid Intelligent Multi Mode Drive til rådighed. Systemet er stort set det samme som ved 1-motor systemet, den eneste største forskel er at denne motor også kan anvendes som plug-in system. Det interessante ved 2-motor hybridsystemet er, at chaufføren kan skifte til forskellige køretilstande ved hjælp af motoren, alt afhængig af hvilket terræn der køres i. Engine Drive køretilstanden er for eksempel ideal til hurtig kørsel og “cruising” i barske terræner, mens Hybrid Drive er effektiv når man kører inde i byen, da motoren opererer ud fra elektricitet skabt af generatoren ved denne køretilstand.

Sidst men ikke mindst er der Hondas 3-motor hybridteknologi, som også går under navnet Sport Hybrid SH-AWD (Super Handling – All Wheel Drive). Dette system er beregnet til Hondas store biler og stationcars som CR-V modellen og består af en ny V6 3.5 liters motor som er installeret forrest i bilen og som er kombineret med et nyudviklet 7-speed DCT system med indbygget motor. 3-motorsystemet har mere power end både Hondas 1- og 2-motorsystemer, da det bruger forskellige motorer for henholdsvis højre og venstre baghjul på bilen, og derudover er torsionsfordeling til baghjulene også mulig, uafhængigt fra selve motorerne.

De tre forbedrede hybridteknologier er ved at blive realiseret lige nu af Hondas teknologer, og ifølge firmaets officielle hjemmeside forventes de miljømæssigt forbedrede motorsystemer at blive taget i brug på det europæiske bilmarked inden for et par år, omkring 2015.