Fra min lænestol – november 2016
Hvad er højest? Et tordenskrald eller et pæretræ. Denne gamle talemåde er spændende aktuel for mig, da jeg har besluttet mig til i det kommende år at besøge de events inden for motorsporten, som sådan kan komme ind på en slags top 10. Og dem jeg brænder mest for at komme til at opleve i Danmark – nogle endda for første gang, må jeg med skam meddele.
Men for at lave en liste med top og bund, kommer jeg i vanskeligheder.
Er toppen det arrangement med flest tilskuere? Så er det sikkert Classic Race Aarhus, der kommer ind på en førsteplads. Er det det arrangement, som flest kørere inden for en del af sporten brænder for, så er det Jyllandsringens Grand Prix. Eller det arrangement med flest entusiastiske deltagere? Det finder vi nok mest af alt ved Munkebjerg Hill Climb. Og det arrangement med bredest tilslutning i ungdommen – helt uden konkurrence DHB nu på Padborg Park.
Men der er mange andre, som kommer på listen af den ene eller anden grund.
Hvis vi starter fra nord til syd og fra vest til øst, skal jeg i juli til Ørnedalsbanen i Sæby, hvor den lokale klub hvert år laver sådan noget som kan kaldes for Off-roadsportens Grand Prix. Der er løb for folkeracekørerne fredag, for crosskarts lørdag og rallycross søndag. Der plejer at komme over 200 til start i de tre dage, som arrangementet holdes over, og der er mange tilskuere, som kommer fra nær og fjern – for det er netop det arrangement, som socialt samler alle dem med benzin i blodet og sand i håret. Legendarisk er også den fest, der holdes på inderkredsen lørdag aften, hvis vejret er til det.
Går vi lidt længere mod syd, kommer vi til Nysumbanen, som er centrum for rallycross i Danmark. Jeg vil meget gerne komme der og overvære en afdeling af NEZ-mesterskabet, som jeg krydser fingre for, at de gæve folk i MNJ kører også i 2017. Ingen tvivl i mit sind, at MNJ er den førende klub indenfor rallycross – og de kommer derfor med på min liste. De kører også folkerace – men det er de rigtige skrappe drenge inden for rallycross, jeg vil se.
Kommer vi uden for DASU – for det må vi vel nok, når vi ser det sådan lidt fra oven af – vil jeg næsten lokalt besøge Allingaabro Motor Festival, der måske nok er det mest omfattende og koncentrerede event i årets løb – alt køres på en og kun en dag – lørdag fra morgen til festen slutter kl. 2 søndag morgen. Her i denne ellers lille og søvnige by er simpelthen alt, hvad hjertet begærer for os drengerøve med hang til fart og støj og hestekræfter. Der er Streetrace på hovedgaden (!), drifting, tractor pulling og folkerace med de gode folk fra Motor Sport Nordjylland. Jeg vil gerne komme der, fordi de både har drifting og tractor pulling, sådan lige midt i byen og der er nok også i 2017 lavet en rimelig venlig fortolkning af sikkerhedsreglerne i almindelighed, og DASU’s regler i særdeleshed, som nok desværre forhindrer os i at få det ellers fantastiske arrangement inden for vores rammer.
Længere sydpå kommer vi til CRAA i Aarhus, hvor jeg helt ærligt, første gang jeg hørte om planerne, afskrev dem som galmandsværk. Men jeg tog fejl, og i dag er det løb toppen af toppen for tilskuerne. Jeg fornærmer nok ikke ret mange ved at sige, at det med det sportslige er så som så, dertil er det for dyrt i smadrede biler. Men det udmærker sig på anden vis. Arrangørerne har også formået at få hævet det motorsportsarrangement helt op i eliten for de store firmaer, som i stort tal er med som udstillere, og med masser af købte sponsorbilletter. Jeg har meget stort respekt for, at folkene bag CRAA har formået at gøre motorsport acceptabel for mange helt uden for vores normale rækker. Det bør alle andre arrangører takke dem for mange gange – det drypper af på alle, når der skal søges sponsorer til motorsportskørere eller –event. CRAA har vel en gang for alle sagt farvel til gummistøvlerne på vegne dansk motorsport.
FDM Jyllandsringen var i mange år magneten for tilskuere til deres Grand Prix – det er de ikke helt længere, men det er stadig det løb i Danmark, som alle inden for banesporten ganske simpelt vil køre. Der er mange, som kun kommer ud og køre en gang i årets løb – og så vælger de Jyllandsringens Grand Prix. Og med god grund. Det har altid været et eventyrligt arrangement.
JR Grand Prix køres over tre dage – meget for tilskuerne, men ikke for de mange kørere, der er med. De har en virkelig fed social oplevelse her.
Det har de også ved det næste store arrangement, jeg vil nævne, og som jeg glæder mig til at komme til i det kommende år. Det er Munkebjerg Hill Climb, som er blevet det løb for de historiske kørere, som de simpelthen vil være med til. Banen er fra Vejle Fjord og op til det legendariske Hotel Munkebjerg, og der er en snoet og stejl vej på 1800 meter – dog kun med en gennemsnitlig stigning på 3 %. Men det er nok til at gøre det spændende, for den strækning kører de hurtigste historiske biler – fra tiden mellem 1930 til 1990 – på lidt under et minut. Kom ikke og sig, at det er for tøsedrenge det her. For der er mange træer på den vej op.
På vejen til min egen hjemmebane, Padborg Park, vil jeg gerne til Dansk Super Kart på go-kart-banen i Vojens, som stadig er den mest krævende og spædende bane for go-kart-folket. Men selv om go-kart ikke trækker ret mange tilskuere, er det for mig som motorsportsnørd rigtig spændende at være med og se de mange nye talenter, der er på vej i motorsporten, og måske også finde det nye talent, som skal med hele vejen til Formel 1 i fremtiden.
Jeg er ikke målgruppen, men jeg skal da til DHB – måske alene om søndagen. DHB er et eventyrligt arrangement med masser af underholdning, og også stedet, hvor der virkelig er noget for øjet, hvis man ser lidt ud over næsetippen og på den mange unge piger, der kommer til eventen. De har ikke alle husket overtøjet!
Skal jeg ikke til rally? Jo da – og det enten i Sønderjylland, som stadig er de bedste til at finde de rigtige veje, eller på Fyn, hvor der også er masser af gode steder, hvor kørernes evner kan sættes på prøve. Jeg skal specielt med ud, hvis en af familiens mange udøvere er med – og det skal de vel nok en eller to gange i det kommende år.
Sjælland er ikke sådan lige til med store event, men de klassiske CHGP skal jeg da med til – specielt hvis der igen kommer Legend og forhåbentlig også Supertourisme med.
Og sådan har jeg geografisk fordelt landet med event, som jeg gerne vil opleve – og det er da noget af en opgave at forsøge at komme igennem alt det i det kommende år. Jeg glæde mig. Men forsøget på at finde ud af en top-10-placering har jeg opgivet. Det må andre finde ud af.
Holger Møller-Nielsen