Fra min lænestol i Mørke – Januar 2015
Når dette læses, er vi i gang med 2015, som på mange måder bliver et rigtigt spændende og udfordrende år.
Vi har på bane fået lavet en løbskalender med rigtig god fordeling af alle de løb, der skal køres – og der er indgået aftaler med klasserne, som gør, at der bliver fem gode løb med masser af action til glæde for alle. Også til glæde for tilskuerne.
På rallysiden i MSS skal der køres DM-rally i tilslutning til det minirally, der køres nær Aabenraa, og kartsiden er i god og stabil fremgang i klubben.
Go-Kart Center Skærbæk er i god gænge med ansat medarbejder, som vi tror på holder en hel sæson (det er et særsyn) og Driftsforeningen Padborg Park er sluppet nådigt gennem 2014, selv om et motorcykelløb skuffede slemt.
Men det bliver året med store udfordringer, hvor DASU skal afgøre sin fremtid. Kan vi ikke finde ud af at få fremgang i antal af medlemmer, har vi alle sammen et stort problem. Kæmpeproblem.
Det bliver også året, hvor Motor Sport Sønderjylland og Padborg Park står over for fortsat at blive udfordret – særligt fordi vi kommer med vores nye klasse, Danish Supertourisme Turbo, og vi på motorcykelsiden indleder et nyt samarbejde uden om Aarhus Motor Klub, der ellers har været vores faste samarbejdspartner i mange år.
Jeg vil ikke sige så meget om 2014 ud over, at mange ting for mig blev vendt lidt på hovedet. Som nogen måske ved, er jeg ud af gammel kreaturhandelslægt – eksport på min mors side og handel på min fars side – og her er det ubetinget gældende, at en mand er en mand og et ord er et ord. Det også selv om det ikke er skrevet ned. Og man bryder aldrig en aftale, der er indgået, uanset om profitten ved at gøre dette kan være nok så stor! Aldrig, aldrig. Og i den branche har man kun en eneste chance.
Her må jeg virkelig sige, at tingene blev lidt brogede i det forløbne år. Der blev brudt løfter på kryds og tværs – og for at sætte det på spidsen, blev jeg af en stor klub beskyldt for ikke at have orden i aftalerne, da vi var til møde om fordeling af klasserne på banerne. Og i tilgift blev de dybt fornærmede, da jeg påpegede, at vi havde en klippefast aftale, der endog var skrevet ned, og som til deres fordel var håndhævet år efter år.
Godt i den forbindelse, at den jeg havde forhandlet med – et medlem af banesportsudvalget – stod fast på det, som var aftalt trods sin klubs modstand. Jeg kan næsten ikke udtrykke nok anerkendelse, når jeg finder sådanne samarbejdspartnere – det betyder, at vi kan lave aftaler fremover. Til gavn for begge og til gavn for motorsporten.
Men til de, der ellers løber fra aftaler, kan jeg kun sige, at det bliver svært at få mig med til noget i fremtiden. Men de er formentlig ligeglade – og godt det samme.
Det sagte ord, og det med troværdigheden i alle situationer, synes jeg også der er nogle, der har det svært med. Endelig blev det officielt – det vi var helt klar over måtte komme – at FDM er på vej til at overtage DTC Motorsport A/S, og dermed løbene på Jyllandsringen. Foreløbig er der indgået en aftale om promotoraftalen for DTC-klassen, som i fremtiden deles med FDM. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at en markant repræsentant for FDM på Jyllandsringen i forsommeren tog til Padborg Park for over for mig og Tom Pedersen at fortælle alle mulige negative ting om personkredsen bag DTC. Hvorfor mon? For at pumpe os for oplysninger, eller for at sætte sig selv i et bedre lys? Han må da tro, at vi er ualmindeligt naive, hvis vi skulle falde for den slags tilnærmelser.
Når det her er sagt, er det også fra min side en markering af, at vi skal fremad og lære at leve med hinanden – for det vi vil, er vel at gavne dansk motorsport mest muligt. Jeg er en lille smule blandet ind i planlægningen af DTC-løbet ved os på Padborg Park i juni, selv om ansvaret er godt placeret ved Karin Niebuhr. Jeg har en fornemmelse af, at vores nøglefolk i MSS føler, at uanset hvad de gør, kan de ikke stille DTC Motorsport tilfreds. Og måske den tilsvarene følelse fra deres side om, at MSS kun vil gøre det så besværligt som muligt at få en succes hjem i det løb.
Måske har begge parter uret?
I alle tilfælde er det muligt at lave en tidsplan, som selv den mest kræsne kører i DTC vil være tilfreds med – og det må være målet for os alle sammen.
Hvor ville meget være lettere, hvis vi havde fulgt den plan, som Karin Niebuhr lagde på bordet med to løb af de store klasser på hver bane? Vi ville alle sammen have tjent så mange penge i 2015, at vi ikke kunne tælle dem.
Så er der et efterspin fra Repræsentantskabsmødet i DASU, hvor bestyrelsen har valgt at udskifte hele teknikdelen af det bestående Teknik og Miljøudvalg. Det er nu engang bestyrelsens ret at gøre det. Jørgen Ring er blevet formand for udvalget, og selv om han næppe ville have været førstevalget ved alle, skal der fra min side lyde et velkommen til Jørgen, og opfordring til godt samarbejde om stort og småt. Jeg skal også minde Jørgen Ring om, at TMU’s rolle i DASU er nøje beskrevet i Reglement 1 – og det kan nok så mange kommissorier ikke lave ret meget om på.
I historisk udvalg er det også sket udskiftninger – og her er der blevet plads til Mogens Thomsen fra Motor Sport Sønderjylland. Det er ganske fortjent – selv om jeg nok ikke røber mange hemmeligheder ved at fortælle, at han næppe heller har været førstevalget ved mange af de aktive kørere i historiske biler, der jo har det med regler, som trolde med degne. Heldigvis kender jeg Mogens godt nok til at vide, at de kan rase lige så meget mod ham, som de vil – reglementet i alle dets punkter og bestemmelser er for Mogens noget absolut.
Jeg skal også her rose bestyrelsen for at vise handling forud for det år, der på mange måder vil være afgørende for vores alle sammens DASU.
Fra nogle af de mere markante klubber i det jyske vil der ikke være nogen lang tålmodighed, hvis ikke tilbagegangen i antal medlemmer stoppes effektivt. Lad os håbe at det ikke kommer så vidt.
Til slut skal jeg fortælle, at jeg nu officielt er udpeget i den arbejdsgruppe, der tager sig af forsikringerne i DASU. Det er også den gruppes opgave at fortælle i Autosport om de mange fortræffellige forsikringer, vi har i Unionen. Det vil jeg glæde mig til at gøre.
Holger Møller-Nielsen.