Året der gik i banesporten i MSS

Nu er det ved at være den tid, hvor vi er gået i gang med at planlægge næste sæson, men det skal jo også helst være et tidspunkt, hvor man giver sig tid til at reflektere over den sæson, som vi netop har afsluttet.

Vi har kørt 4 store løbsweekender, en motorcykelweekend og 2 x klubløb på Padborg Park her i 2013. Vi har været så heldige, at vi har haft rigtig mange startende biler.

Sæsonen blev skudt i gang lørdag d. 20. april, hvor vi startede ud med 1. afdeling af MSS Youngtimer Cup. Deltagelsen var god og mange af vore kørere kom godt i gang. Enkelte måtte dog også hjem og skrue igen.

Vi havde en god sæsonstart, hvor vi også samme dag afviklede track-day, som viste, hvad de kan med deres biler på en bane. Track kørerne kører jo ikke race men udvidet køreteknisk, og det er de rigtig gode til. Det er også en afdeling af klubben, som giver en eller flere lyst til at komme ud og køre race. 

Hurtigt derefter fulgte vores åbningsløb i maj, hvor alle, der var med, skulle ud og prøve bilerne af for første gang i år. Vi kørte DEC, Legend, Citroën, Super Cup, DTC samt den nye serie drifting, og der var rimelig god tilslutning i alle klasser. Selvfølgelig kunne vi ønske endnu større deltagelse og endnu flere tilskuere, men selve løbsweekenden forløb glimrende,

Lige inden sommerferien havde vi en historisk weekend, hvor vi – udover de historiske klasser, også afviklede løb for Youngtimere, formel ford, 1600 challenge, special saloon, syvere samt drifting. Her ville jeg meget gerne have haft mange flere historiske biler med, men det er selvfølgelig svært at få de mange flotte- lidt ældre biler, klar til alle løb, og dem har der jo været en del af i 2013-sæsonen.

 

Efter sommerferien startede vi igen ud i august med en afdeling af MSS Youngtimer Cuppen, hvor vi igen havde en god dag sammen med track-day kørerne.

Så var turen kommet til Padborg Super Prix i september, hvor legend kørte dobbeltløb – altså løb både lørdag og søndag. Desuden blev der afviklet løb for 1600 challenge og et 6 timers løb for DEC. Søndag fik vi igen besøg af DTC, som kom med et flot felt og viste, at der også her bliver kørt lige til stregen (og engang imellem lidt mere). Vi havde en weekend, hvor vejret især drillede i slutningen af vores 6 timers løb for DEC. Her skulle teamene hurtigt beslutte sig for, om man turde fortsætte med slick-dæk eller om der skulle sættes regnvejrsdæk på. Men ikke kun DECérne blev udfordret den lørdag. Legend havde åbenbart lagt sig godt og grundigt ud med regnguderne og afviklede i lyn og torden og med så meget vand, at det næsten var umuligt for dem at se, hvilken vej, de kørte. Enkelte af kørerne syntes det var sk… sjovt men mon ikke de fleste alligevel havde foretrukket, at det var muligt at se de andre konkurrenter. Jeg ved ikke, hvor mange af Jer derude, der har set afviklingen på TV, men der kan man rigtig se, hvor meget vand, der ligger på banen, og det er helt utroligt, at de fleste kørere holder bilerne på asfalten, som lå godt skjult under vandet. Flot-flot gået og helt bestemt seværdigt for tv-seere. Jeg er ikke så sikker på, at vores gæster rundt omkring banen og på tribunen havde den samme fornøjelse af heatene.

Nu var tiden så kommet til afvikling af finalen i mange klasser, som vi kørte i oktober. DEC blev afviklet med et meget flot antal deltagere og det gjorde bestemt ikke konkurrencen mindre spændende. Der var ikke meget, der var givet på forhånd, så de 4 timer, der blev kørt, gav anledning til mange tanker omkring taktik, tankning samt kørsel. Også i Legend skulle der findes vindere og selvom OK legend Car Cup vinderen fra sidste sæson, kunne gentage succesen i år, blev der kørt hårdt og kontant og bestemt ikke givet ved dørene. Der blev uddelt masser af buler og mon ikke rigtig mange af kørerne godt ved, hvad de skal lave i vinterhalvåret.

Også Formel Ford, 1600 challenge og Youngtimerne mødte op med store startfelter. Her blev der ligeledes kørt lige til stregen (og lidt til) men heldigvis uden alt for mange uheld.

Og sluttelig kunne drifterne igen komme ud og vise, hvorledes de håndterer deres biler med røg og larm og flot kørsel til stor glæde for publikum.

 

Vi har i hele sæsonen været forskånet for ulykker. Sådan skal det være. Uheld har vi haft mange af, og det er OK med buler, blot det ikke udvikler sig til ulykker, men heldigvis har både vores læge og ambulance ikke været ret meget i gang. Derimod har rydning og safety-car haft masser af arbejde, men sådan vil det være, når der bliver kørt rigtigt motorløb.

 

MSS´s mange kørere har været i ilden rigtig mange gange i den forløbne sæson og selvfølgelig glæder det mig som formand for klubben, at vi kan mønstre så mange gode kørere, der både høster ære, pokaler og medaljer her i landet og også i udlandet.

 

Ser jeg tilbage på sæsonen som helhed, var der da flere punkter, som jeg kunne ønske mig var lidt anderledes. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at alle de kørere, der i sidste vintersæson tilkendegav, at de i hvert fald skulle ud at køre i 2013, også var kommet det. Det kan jo skyldes rigtig mange ting, at det alligevel ikke lykkedes. Det har for mange af vore dygtige kørere været mere end svært at skaffe sponsorer til endnu en sæson, og mon ikke det bliver sværere og sværere for mange af dem at overbevise familien om, at de penge, der er i en husholdning, skal bruges på motorløb.

Jeg kunne også godt tænke mig, at de regler, vi afvikler motorløb eller bygger biler efter, bliver enklere. Efterhånden er det blevet en hel videnskab at være med i motorsport. Lad os arbejde for alle sammen, at det hele bliver nemmere uden at vi sætter sikkerheden over styr.

Selvfølgelig er der nødt til at være regler men det kan altså også blive for indviklet, når der er alt for mange, der gerne vil sætte deres fingeraftryk på reglerne. Det tjener ikke altid sporten. Det må være vores opgave alle sammen, at vi samles i sporten for sportens skyld.

Det er også vigtigt for os alle sammen, at myndighederne stadig kan stole på os, når vi lover at afvikle motorløb efter de gældende regler, men det er samtidig vigtigt, at vi overfor de samme myndigheder gør opmærksom på, at sporten er et aktiv, som vi må arbejde for at udvikle på bedste vis.

Lad os også sammen arbejde for at sponsorerne og alle andre gode mennesker her i landet får øjnene op for vores sport, så det bliver en smule nemmere at skaffe midler til sporten og også bliver en smule nemmere at lokke publikum til løbene.

Så lad det være et par af budskaberne til den kommende sæson.

Tusind tak alle sammen for en god 2013 sæson og mange hilsner fra

Karin Niebuhr