Fra min lænestol i Mørke – maj 2013
Det har været en måned med masser af spændende aktiviteter – så mange, at det næsten kunne fylde hele klubbladet, hvis jeg havde ønske om at skrive om alt det, jeg har oplevet rundt omkring i Danmark, lige fra det sønderjyske, Juelsminde, Aarhus til København.
Jeg synes, jeg vil starte med Classic Race Aarhus, som jeg netop er kommet hjem fra. Jeg må også sige, at jeg på mange måder blev vildt imponeret over det arrangement, som Niels Brøchner og Co havde sat op. Der var virkelig mange tilskuere, og der var et utal af sponsorer, der havde ofret massevis af penge på at promovere sig selv ved dette arrangement. Godt vejr om lørdagen satte stemningen op, og vi gjorde rigtig god reklame for vores klasse OK Legend Cup. Alle vores deltagere i klassen var godt tilfredse, og de kvitterede også ved at køre rigtigt pænt med et fåtal af sammenstød i klassen. Det kan man ikke sige om så mange andre – for i CRAA kører man ikke af; man kører på. Dette henvist til de mange betonklodser langs vejen, som er en del af sikkerheden på en bane, hvor der ikke er plads til sandfang.
Naturligvis var alle, der har interesse i motorsport nu og i fortiden, mødt op, og jeg fik hilst på rigtig mange, som jeg næsten havde glemt. En af deltagerne jeg ikke have glemt var Erik Højer, der nu kører historisk motorsport i eget stort team. Med en hilsen om, at så ses vi igen om 14 dage på Jyllandsringen var svaret: – Nej jeg kommer ikke. Jeg vil kun køre, når der er rigtig mange tilskuere. Aarhus, København og måske en gang i Sverige.
Jeg tror desværre, det er holdningen ved en del, og dermed bliver CRAA jo en direkte konkurrent til de etablerede baner. Hvis dette arrangements succes er så stor, at der vælges fra ved de tre asfaltbaner, betyder det på sigt døden for asfaltbanesporten – for ingen kan vel forestille sig, vi overlever, ved kan køre to byløb om året?
Nu skriver jeg jo dette her for MSS medlemmer, og vi skal holde os for øje at vi har fået en ny og dygtig konkurrent, som vi skal forholde os til. Vi kan ikke sætte et show op som var omkring Mindeparken med CRAA (det har vi hverken evnerne eller kundegrundlaget til), man vi kan slå dem på motorsporten, og på en stram afvikling og 112 % professionel rydning. I Aarhus var med ved afslutningen af søndagen 1½ time forsinket – det er uhørt i Padborg, uanset hvad der er sket.
CRAA fortæller i aviserne, at der var 23.000 betalende tilskuere. Altså en indtægt på over 5 millioner kroner. Det har de fortjent. Men om de også har fortjent at få deres afgifter til DASU mindre end vi andre, stiller jeg mig noget uforstående over for. Der skal i alle tilfælde noget af et politisk mod til at gøre det billigere for dem end for løbene på Padborg Park, Jyllandsringen og Ring Djursland. Men det mod har vi altså i DASU.
I månedens løb har jeg været til fødselsdag ved C C Hansen og her var der bestemt også mange gamle motorsportskammerater. Talte bl.a. med Ole ”gulerod” Nielsen, der nu er 81 år, men tidligere har været den bedste af de bedste inden for Økonomiløb. Nu er synet ikke til dette mere – men godt at tale om gamle dage. Vi kunne ikke undgå at strejfe, at vi egentlig er nogle underlige nogle i dansk motorsport. Det er nemlig ikke muligt at køre Økonomiløb efter gammel recept med en moderne bil. Tankningen er for kompliceret til, at det kan være retfærdigt for alle. Det er noget, vi har vist i mange år, men forsøget med at lave det anderledes og lettere i min tid som løbsleder i AAS – det er lang tiden siden – blev stoppet af Vejsportsudvalget. Og i mellemtiden er sporten død og borte.
Lige så sjovt eller tragisk er det vel egentlig, at en moderne bil ikke kan køre manøvreprøver. Taktikken er lavet således, at det med vendinger omkring spande er noget den modarbejder, og derfor ser vi næsten ingen ny biler inden for klubrally. Det ser ikke ud til at affekterer os meget – det er stadig sådan, at vi laver vores løb med spanderace, selv om det er døden på sigt for den del af sporten også. Sig ikke at vi ikke er nogle underlige nogle i DASU!
Fremtiden kunne være Rallysprint, men onde tunger siger, at det er der nogle, der modarbejder. Og hvad skal vi så sætte i stedet?
Et af de arrangementer det tog nogen tid – sagt positivt – at komme over, var vores store åbningsløb på Padborg Park, Padborg Open, med DTC, Legend, Drifting og oven i det hele jubilæum for vores klub. Det blev en rigtig god dag for både de, der kom fra klubben, og de mange tilskuere i øvrigt. Vi fik alle rigtig god og spændende motorsport at se. DTC er ved at kunne levere varen med 13 biler til start ved os. Legend var som sædvanlig underholdende og spændende, og det er stadig helt umuligt at sige, hvem der egentlig er favorit til mesterskabet i år. Der er vel hele 10 favoritter.
Og for en gang skyld fik vi mange tilskuere ind til et løb. Da jeg kom søndag morgen, var der kø helt ovre fra parkeringspladsen, og det var noget uventet, at både min Hanne og jeg måtte i gang med at sælge billetter. Men skønt var det da. Og trætheden meldte sig først mandag aften!
Løbsledelsen kvitterede med en helt perfekt afvikling med en stram tidsplan, der på et tidspunkt – uha – var 8 minutter forsinket. Det blev naturligvis klaret med bravur og god underholdning for alle. Færdig til tiden og flot præmieuddeling til de mange forskellige vindere.
Jeg var som sædvanlig på tribunen søndag eftermiddag, for det er nu engang der, jeg får det bedste billede af hvad der rører sig ved publikum. Jeg må stadig erkende, at det er DTC, der trækker mest med de navne, der nu engang er i den klasse, men jeg kunne da glæde mig inderligt over, at der kun var omkring 10 der forlod tribunen inden der blev kørt det sidste og spændende heat for OK Legend Cup.
I månedens løb var jeg også lige et smut i Juelsminde for at være tidskontrol til en afdeling af DM i rally. Denne tidskontrol var lige midt på gågaden, og her var der også masser af kendte folk, der lige kom forbi for at se på, at det gik rigtigt til. God snak med alle. Var noget bekymret over, at samarbejdet mellem Carl-Åge Jensen og dansk motorsport er faldet fra hinanden. Der er nok for langt mellem traditionel klubkultur og det professionelle i DRC, men for nogle klubber fortsætter samarbejdet, og der er nogle tanker i gang med at lave driftsforeninger, der tager sig af løbstilrettelæggelsen i stedet for klubber. En uheldig udvikling? – Måske, måske ikke.
Når dette blad læses, her vi formentlig kørt vores andet løb på Padborg Park i år. Det er motorcykler og Go-Kart. Spændende weekend, hvor vi for en gang skyld ikke har ansvaret for det hele. Aarhus Motor Klub stiller med løbsleder og nøgleofficial til MC og Johnny Bertelsen er løbsleder for Go-Kart.
Holger Møller-Nielsen