Endnu billigere at køre Yokuhama Cup 2014

De billigere startgebyrer i Yokohama 1600 Challenge forsætter også i 2014.
 
Der bliver 7 løbsweekender fordelt rundt på de Danske baner, og så arbejder Kørerforeningen Gr. N stadig på 1 udlandsløb. Der kommer mere omkring udlandsløbet, når den endelige bekræftelse fra banen ligger på plads.
 
Sæsonen starter på FDM Jyllandsringen 26.-27. april, og besøger herefter Ring Djursland og Padborg Park, inden at den sidste løbsweekend køres på FDM Jyllandsringen 27.-28. september.
 

Foto: Denner Photo
 
Yokohama 1600 Challenge fortsætter i 2014 som officielt DIF Danmarksmesterskab, og samtidig afholder klassen selv et Rookie- og Oldboysmesterskab. Disse 2 mesterskaber er et mesterskab i mesterskabet, så alle kæmper mod alle.
 
Rookiemesterskabet er for kørere i alle aldre. Den eneste forudsætning er at man har kørt maksimalt 2 asfaltbane arrangementer før.
 
Oldboysmesterskabet er for kørere som i indeværende kalenderår fylder eller allerede er fyldt 45 år.
 
Startgebyret pr. løbsweekend er blevet justeret til 2000 kr pr løb for alle kørere.
Der er ikke samlet tilmelding til hele sæsonen som der var i 2013. I 2013 var der for få kørere der brugte samlet tilmelding kontra dem der tilmeldte sig enkeltløb. Derfor er det blev besluttet at gøre det på denne måde i 2014. Så for de fleste vil 2014 blive billigere i startgebyrer end 2013.
 

Foto: Denner Photo
 
2013 havde et gennemsnit på 23 startende biler hver weekend, hvor finaleløbet på Padborg Park var topscoreren med hele 30 kørere. 9 deltagere kæmpede om Oldboysmesterskabet, mens 8 var med i Rookiemesterskabet.
 
Bilerne i Yokohama 1600 Challenge er Gruppe N biler som kører efter et vægt/effekt forhold på 8,25kg pr. hk. Det gør at alle biler uanset model kan kæmpe på lige vilkår. Klassens egne tekniske kontrollanter holder et skarpt øje med effekten på bilerne ved hjælp af GPS Dataloggere, samt at klassens andre tekniske reglementer bliver overholdt. I 2013 overholdt alle biler reglementerne, og ikke en eneste blev udelukket fra hverken kvalifikation eller løb!
 

Foto: Denner Photo
 
Det strenge reglement gør også at alle biler uanset alder kan kæmpe med om sejren og podiepladserne. I 2013 tog 5 forskellige bilmærker/modeller en sejr i klassen, hvoraf den ældste bil var fra 1998 og nyeste var blevet bygget forud for sæsonen 2013.
 
Det resulterede i 7 forskellige sejrherrer (4 med deres første sejr) og hele 11 forskellige kørere på podiet (heraf 2 rookie’er). Den yngste mand var 16 årige Nicolai Nielsen, som også vandt både Rookie- og DIF Danmarksmesterskabet, mens den ældste kører på det generelle podie var Michael Scharstein på 54 år.
 
Klassens alderspræsident er Rudi Larsen på 67 år, og han har allerede meldt hans ankomst til klassen 2014, så det bliver spændende at se om han bliver ved med at være alderspræsident, eller om nogen tager den titel fra ham i 2014.
 

Foto: Denner Photo
 
12 kørere, som ikke tidligere havde kørt Yokohama 1600 Challenge, kom til i 2013, og der er altid et konstant flow af nye kørere til klassen.
 
Der er pt tilmeldt 17 kørere til 2014, og 3 af dem har også valgt at deltage i Rookiemesterskabet, og 3 andre i Oldboysmesterskabet.
 
Så der er optræk til endnu en super spændende sæson i 2014.
 
Kalenderen ser ud som følger (1 udlandsløb forventes tilføjet indenfor nærmeste fremtid):
 
26.-27. april FDM Jyllandsringen (DTC weekend)
31. maj- 1. juni Ring Djursland
28.-29. juni Padborg Park
16.-17. august Ring Djursland (DTC weekend)
29.-31. august FDM Jyllandsringen – Grand Prix Danmark (DTC weekend)
13.-14. september Padborg Park
27.-28. september FDM Jyllandsringen (DTC weekend)
 
 
Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge