Nyheder – tekniske reglement ændringer

2012-DEC-HM-Motorsport-01

Der er kommet ændringer i reglementet igen i år, så her nogle af de vigtigste ting at huske når bilen skal til teknisk kontrol.

54.003 Krav til startnumre

Tallene i alle startnumrene skal være tydelige og letlæselige. Tallene skal være af titals-systemet (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0).

Tallenes skal minimum være 20 cm høje og være lavet med en stregtykkelse på mini-mum 3 cm.

Tallet i forruden (Eller på fronten hvis der ikke er muligt at placere den på forruden uden at forringe udsynet, eller hvis køretøjet ikke har en forrude) skal være med en højde på minimum 15 cm.

I forbindelse med startnummeret på siden, skal der være et frit areal som er mindst 12 cm højt og 25 cm bredt. Dette areal kan arrangøren anvende til reklame.

Hverken startnummer eller reklamer må stikke uden for karrosseriet.

Gælder kun for asfalt:

Hvis startnumrene placeres i bagerste siderude, skal disse være fluorescerende i enten grøn, gul eller orange, og skal være uden baggrund.

Det nye i 54.003 er at krav om en bestemt farve og ramme er bortfaldet. Det give muligheder for de kreative, bare de husker minimums mål. Husk det skal være tydeligeog let læselige. Det samme gælde tal i forruden, husk at hvis man ikke kan sætte start nr. i forruden. Så skal det stå på fronten. På grund af de kommercielle bestemmelser skal dette tal sættes på venstre forskærm på en Legend Car. Gerne så vi kan læse det, når du kommer imod os. Start nr. i siderude er uændret og med bestemte farver.

54.006 Regnlygte

I asfalt og Rallycross skal alle biler være monteret med en regnlygte fra FIA’s tekniske liste nr. 19. Lygten skal være monteret indenfor 10cm af bilens midterlinje og lyse vandret bagud.

Gælder kun for asfalt:

Lygten skal anvendes ved nedsat sigtbarhed og som minimum anvendes hvis løbsledel-sen har erklæret ”lights on” ved pitudkørslen.

Så alle der ikke har sådan en monteret. Er desværre nødsaget til at anskaffe sig en. Du kan se dem ved at følge dette link http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/LT%2019-Feu%20AR_%2803.05.2013%29.pdf eller her på side 41 http://www.dasu.dk/c/document_library/get_file?uuid=3b3a59fb-49ee-48d5-b750-fbc3c4e441d0&groupId=14 Der er flere slags og kan købes mange steder. Husk den skal være FIA godkendt.

HOVEDFIKSERINGSUDSTYR (FHR) Her er det stadig kun dem som deltager i et DIF mesterskab, som skal bruge FHR eller hvis det står i klassens tekniske reglement. Så intet nyt her, men TMU anbefaler kraftigt at der bruges hovedfikseringsudstyr. Se forskellen på med FHR og uden FHR her: http://www.youtube.com/watch?v=g40YatgE_CE&app=desktop eller denne : https://www.youtube.com/watch?v=CxcCzLeD7Hc læg mærke til hvordan hans ben flyver op ved brug af FHR. Så beskyt dig selv. Fjern alle skarpe kanter, som du kan komme i kontakt med og spænd dine seler stramt.

I klassens tekniske reglementer er der også sket lidt. Især for dem som skal kører DEC i år. Da her er der lavet om på klasserne.

Så læs de forskellige reglementer, så du kender de nye ting.

Reglement 2 (sikkerhed) : http://www.dasu.dk/web/guest/dasu/reglementer/reglement_2

Reglement 5 : http://www.dasu.dk/web/guest/dasu/reglementer/reglement_5

Youngtimer (side 66) : http://www.dasu.dk/web/guest/dasu/reglementer/reglement_9

Klassen tekniske reglement : http://www.dasu.dk/web/guest/dasu/reglementer/reglement_2/asfalt

Drift : http://www.dasu.dk/c/document_library/get_file?uuid=5ed1d8e5-9f5d-4db1-b5b4-94a278a7a025&groupId=14

DEC : http://www.dasu.dk/c/document_library/get_file?uuid=2e8637d0-dbe4-4bbf-880a-470d91556565&groupId=14

Legend : http://www.dasu.dk/c/document_library/get_file?uuid=b5e5ebf7-7d15-4dbd-af02-19da013188f1&groupId=14

Har du spørgsmål til det tekniske reglement, hjælper jeg gerne. Skriv her : http://m-s-s.dk/kontaktformularer/kenneth-sogaard/

Kenneth Søgaard