Ny udfordring venter de danske langdistancekørere
Det er en helt ny udfordring, som deltagerne i Danish Endurance Championship kommer til at stå overfor, når de lørdag afvikler den fjerde af i alt fem afdelinger i årets mesterskab. For det bliver ikke på en af de velkendte baner som eksempelvis Padborg Park og Ring Djursland, racet over fire timer skal foregå. Det vil i stedet ske på en for danske racerkørere ukendt racerbane.
Navnet er Gross Dölln, og den ligger i Tyskland. Helt præcist 60 kilometer nord for Berlin, og det er faktisk et af Tysklands nyeste motorsportsanlæg, selv om anlægget har rødder tilbage til halvtredserne.
Tilbage i 1952 anlagde man her i det daværende DDR det, der skulle blive Europas største militærflyveplads med en landingsbane, der var fire kilometer lang og 100 meter bred. Flyvepladsen blev anvendt af det russiske militær, men efter den tyske genforening og østblokkens sammenbrud blev den lidt efter lidt forvandlet til et gigantisk køreteknisk anlæg. Men det store gennembrud kom i 2009, hvor den berømte tyske banearkitekt Herman Tilke, som har stået bag utallige af de nye Formel 1-baner, der er dukket op siden årtusindeskiftet, fik lov til at designe en racerbane på området. Det blev til en meget krævende racerbane, der rummer mange sving og derfor giver deltagerne masser af udfordringer.
I de tre divisioner, hvor der er udskrevet mesterskaber i Danish Endurance Championship, er intet afgjort i den samlede stilling.
Blandt de mindste, utunede biler står der en tæt kamp mellem Team Gånsager, der indsætter en Suzuki Swift Sport, og Syddjurs Racing, som deltager med en Peugeot 106. I klassen for tunede biler op til 2.000 cm3 var det Jens Erik Hansen/Jens Henrik Hansen, begge Havdrup, der sidste gang vandt, og de har brug for endnu en sejr, hvis de skal forsøge at komme længere i pointstillingen. De ligger nemlig blot på en tredjeplads, da de måtte udgå med teknisk defekt ved sæsonpremieren. Mesterskabet i denne klasse føres an af Henrik Thomsen/Niels Rasmussen/Jacob Ladefoged, alle Hjørring.
I den hurtigste division 3 vil der atter engang blive tale om en duel mellem Team Blue Racing og Holmgaard Racing. Sidstnævnte team har vundet de to seneste afdelinger af Danish Endurance Championship, men det er Team Blue Racing, som med sin Radical SR8 har været hurtigste hold.