Motor Sport Sønderjylland hjælper nødstedte Suzuki-kørere

Siden 2008 har indehaverne af Suzuki Swift Sport-modeller kunnet deltage i kampen om deres eget mesterskab på de danske asfaltbaner. I den seneste sæson er det således sket i fællesløb med to andre klasser, der har kunnet præsentere publikum for samlede felter på godt og vel 20 biler, men til 2012-sæsonen har kørerne fået afslag på at fortsætte deres Suzuki Swift Challenge.

2011-Bane-Suzuki-Swift-01

”Vi har gennem vores driftsforening fungeret som promotor for klassen, men vi måtte sidste år meddele kørerne, at vi ikke ønskede at fortsætte denne ordning,” fortæller Karin Niebuhr, der er formand for banesportsudvalget i Motor Sport Sønderjylland. ”Omkostningerne var simpelthen blevet for store med promotorafgiften til Dansk Automobil Sports Union som den største post, og derfor har vi siden arbejdet på at aflevere klassen på ordentlig måde, så den nye klasserepræsentant kunne køre den videre i frivilligt regi.”

Motor Sport Sønderjylland hjalp klassens kørere med at revidere klassens reglementer, der i 2011 havde vist sig langt fra at være optimale, men efterfølgende har DASU’s Banesportsudvalg afvist at godkende disse reglementer.

”Det er vi naturligvis utroligt skuffede over,” siger Karin Niebuhr. ”Ikke bare på egne vegne, men også på vegne af kørerne og vores arrangørkolleger på de andre asfaltbaner. Vi havde ellers i samråd med klasserne indgået en aftale om at fortsætte afviklingsformatet med de tre klasser i et fælles løb, men nu bliver det i stedet to klasser med et samlet mindre felt, hvilket ikke er det bedste udvikling for hverken publikum eller arrangører.”

Selv om man via sin driftsforening ikke længere har ansvaret for Suzuki Swift-kørerne, vil man fra Motor Sport Sønderjyllands side alligevel forsøge at hjælpe de nødstedte kørere. De har mulighed for at stille op i Yokohama 1600 Challenge, og her opretter Motor Sport Sønderjylland et selvstændigt klubmesterskab, så Suzuki Swift-kørerne fortsat kan have deres interne konkurrence.