Fra min lænestol i Mørke – oktober 2013

Det er vel ved at være rigtig efterår, og der er kun nogle få dage til sidste løb på Padborg Park. Det er DM-finalerne i næsten alle klasser, og arter vejret sig bare nogenlunde, bliver det en rigtig spændende dag, som jeg glæder mig meget til.

Siden jeg sidste gang satte mig til tasterne for at skrive noget, der er til stor interesse for mange, til glæde for nogle og til raseri for andre, er Klubinfo blevet digitaliseret, og det er noget, jeg også må finde mig i. Selv om jeg elsker papir.

Der er ellers sket meget her på det seneste.

Positivt er vel, at vi igen har haft et dialogmøde med banesportsudvalget og med Bestyrelsen. Det mest positive er, at vi i de asfaltbanedrivende klubber efterhånden har meget stor enighed omkring det vi vil – og de ting vi vil fremføre for bestyrelsen. Mødet med bestyrelsen, hvor vores hovedproblem er økonomi, er der ikke så meget at sige til. De lyttede som sædvanlig meget høfligt til os – men selv ikke en garanti for, at de løb, der i år er kørt gratis i udlandet, og påført os stor konkurrence, i fremtiden bliver belagt med afgifter, kunne vi opnå.

Mere positivt var det dog, at bestyrelsen lovede os, at de helt fjollede støjmålinger, som der er gået prestige i for TMU, bliver ændret til måling ved forbikørsel og på banernes anlæg fra og med 2014. Godt og stærkt gået. I mellemtiden skal vi i MSS døje med aldeles overflødige støjmålinger dyrt betalt til DASU, fordi de af DASU uddannende støjmålere i vores klub, ikke kan bruges. Sikke noget pjat.

I samme møde afslørede formanden for Banesportsudvalget, at der er kommet andre boller på suppen i det udvalg. Vi oplevede en lydhørhed fra udvalget, som vi ikke har set før, og også et udvalg, der talte vores sag over for bestyrelsen.

Og så mere til det jordbundne. Min Hanne og jeg var til 5. afdeling af DM i rally i Vejle – og jeg var da kun nået til Skanderborg, før jeg fik forelagt det første problem, som nok kunne kræve en granskning af reglementet. Det var årets rallykører 2012, Kim Boisen, som havde dristet sig til at tilmelde sig til et dansk rally, og det fik nogle op i det røde felt. Hvor vover han at vise sig her!

Kim Boisen kom ud at køre uden min indsats, men det holdt kun til næste dags morgen, hvor jeg i kulisserne var lidt mere involveret. Men som Carl-Åge Jensen sagde ved præmieuddelingen om aftenen: – Det er nogle, der har betalt 6.000 kroner mere end andre for at komme ud og køre det her løb.

For naturligvis blev sagen appelleret, og appelgebyret er betalt. Jeg har lovet Kim at hjælpe ham, og det er så første gang, jeg sidder på den side af bordet i rigtig mange år – men jeg har prøvet det før. Efter at have været en flittig bruger af Amatør- og Ordensudvalget (5 sager – de fleste vundet), medlem af samme udvalg, bisidder for mange, der var kommet i klemme i systemet, og bisidder for sportsudvalg, er jeg nu tilbage som bisidder for en kører.

Udelukkelsen af Kim Boisen, som skete midt under løbet og trods en godkendt startliste, havde dog en stor fordel. Den hensatte alle rallykørerne i frådende raseri, og jeg kunne da kun sige, at jeg håbede, at de tog dette raseri med sig hjem til klubberne – for det er jo snart valg til rallyudvalget.

Løbet i Vejle var i øvrigt årets løb – både sportsligt og organisatorisk. Vores medlem, Per Johansen, havde lagt lokaler til i DK Automobilers flotte udstillingshal, men Per var også med i mange initiativer, som gjorde løbet publikumsvenligt og en flot, flot reklame for dansk bilsport. Jeg vil ønske, at vi kunne trække på Per i andre sammenhænge – for skal vi fremad, er det afgørende, at vi på alle områder kommer op i et helt andet gear. Også i vores klub, selv om vi på mange områder er førende.

Sjovt nok var der flere, der ved afslutningen af DM-rally sagde til os, at de da ville sikre os en mere spændende tidskontrol næste år, hvor vi ”kan se lidt mere motorløb”. Den har vi grint meget af her i huset. For både Hanne og jeg har da set motorløb nok, og meningen med vores 7 tidskontroller ved udkørsel fra parc ferme er helt klart vores ønske – giv os den mest kedelige tidskontrol af dem alle. Nogen skal nemlig tage de trælse tidskontroller, og dem var der også dengang, jeg kørte rally. Så nu skal der betales tilbage.

Her op til afslutningen af året er der som sædvanlig spænding i alle klasser, og jeg har om nogle formelle ting ført en korrespondance med mesterskabsfavoritter Martin Frederiksen. Om Martin skylder jeg at sige, at han jo egentlig kom ind i motorsporten som en sponsor, og vel kørte for sjov de første par gange. Når det sker, er der måske nogle, der glemmer, at sammen Martin nu er blevet en meget dygtig DEC-kører, der er favorit til årets mesterskab.

Vi glæder os til at se om det lykkes.

Her på det sidste har Preben Jensen bedt mig om at hjælpe til at få mere styr på Drifterne, der jo er en meget stor gruppe i vores klub. Jeg har altid sagt, at det med temperament er en del af sporten, og temperament kan man let få øje på i den gruppe, der giver sjov og spændende underholdning til publikum. Men da også for nogle har et godt og direkte sprog både mundtligt og skriftligt. Kan vi også få det til at virke rent motorsportsmæssigt, er det positivt – jeg er i alle tilfælde optimist, selv om nogle af kørerne minder mig om dengang, jeg i Makedonien var til nogle forhandlinger med serbere, der startede forhandlingen med at stille deres AK 47 skramlende i hjørnet – så var det ligesom vi vidste, hvor vi havde hinanden!

I den nære fremtid er der først informationsmøde med rallykørerne og derefter med banekørerne. Ved det sidste vil rammerne for det nye reglement 5 bliver præsenteret, og hovedarkitekten bag dette er Alex Frederichsen, der også er dygtig klasserepræsentant for Formel Ford.

Sidst på måneden er der Repræsentantskabsmøde. Til bestyrelsen er der laget op til genvalg af vores Hans-Jørn Søgaard Andersen, og vores støtte til Historisk Motor Sports Uffe Madsen, der er ved at have styr på DASU’s økonomi. Der er kampvalg både i rallyudvalget og banesportsudvalget, og begge steder er der lagt op til udskiftninger.

Holger Møller-Nielsen