Fra min lænestol i Mørke – december 2013

Kan I huske den gamle historie om sovsen? Den med, at hvis du en gang er kommet til at sige til din kone, at der er for lidt salt i sovsen, vil hun hele resten af livet fortælle dig i tide og utide, at ”du kritiserer altid min sovs”. – Og det kan nok så mange røde roser overhovedet ikke ændre på.

Sådan føler jeg det også en gang imellem, når jeg er kritisk. Så er der ingen, der hører efter, når jeg er det modsatte. Og det modsatte er jeg omkring det nyligt afholdte dialogmøde med banesporten, hvor vi for en gang skyld mødte et BU, der var både lydhør og velforberedt. Kom frem med nogle nye ideer – nogle gode andre det modsatte. Og frem for at stå stejlt på, hvad man nu havde fundet som noget nyt og spændende, lod man sig bøje af gode argumenter fra kørerne og banerne. Godt gået. At vi i sin tid gav fuld støtte til den nye formand, Michael Jensen, og senere til Alex Frederichsen, skal vi ikke fortryde. Sidstnævnte er også en af de, der meget aktivt støtter vores ønsker om normalisering af afgifterne i banesporten i forhold til andre sportsgrene. Tak også for den støtte.

Og så lige den med sovsen: Jeg kunne godt have ønsket en bedre mødestyring ved dialogmødet. Så var vi nået næsten det dobbelte. Der var nogle, der fik lov til at spille lige vel meget på gulvviolinen, men selvros skal der måske også være plads til. Der var i alle tilfælde masser af det på det møde.

Og så har klubben fået en verdensmester. Nicki Thiim vandt den internationale serie for Porsche, og det er rigtig godt gået. Spændende til det sidste og heldigvis vist direkte på TV3 Sport 1.

Nicki har været medlem af MSS, faktisk lige fra han startede i motorsporten, og desværre har vi set alt for lidt til ham i Danmark, hvorfor det har været så meget mere glædeligt, at han har klaret sig rigtig godt i det store udland. Og så viser det sig jo, at der er masser af managementtalenter til hurtig reaktion i klubben. Tommy Schröter, der har god forbindelse med familien Thiim, fandt ud af, hvornår Nicki kom til Hamburg, og fik en aftale i stand med ham om at komme forbi Padborg Park for at blive hyldet og møde den danske presse. God idé fra Tommy. God hurtig reaktion fra samme – og stor ros fra min side.

Jeg har ellers på det seneste været til tre dialogmøder med det, vi kan kalde vores ”egne” klasser. Først med Drifterne, så med DEC og senest med Legend. Alle tre møder af høj kvalitet og med masser af interesserede sportsudøvere, og frem for alt en seriøs i saglig dialog.

Skal jeg tage drifterne først. Der var fuldt hus i Vejle, da vi holdt mødet, og debatten var livlig – ja ligefrem hektisk. Vi fik aftalt nogle gode ting, og nogle ting, som vi nok kommer til at fortryde i årets løb. Der er måske stadig lige vel meget ”de og vi” i den klasse, selv om næsten alle drifterne er medlem af Motor Sport Sønderjylland, og derfor ikke skulle være i noget som helst modsætningsforhold til klubben. Fra mødet vil jeg i øvrigt gerne gentage mig selv: Drifterne er rigtige bilsportsfolk, og med en meget seriøs tilgang til sporten. De er flotte i depotet, og vi er glade for at have dem med. Om vi så kan finde ud af at afvikle løbene – ikke til alles tilfredshed – men sportsligt korrekt, må vi håbe. I alle tilfælde kan vi se tilbage på en sæson, hvor det, trods alle besværlighederne, er lykkedes Preben Jensen og hans folk at afvikle en serie, hvor den rette vinder blev fundet. Godt gået og med Martin Hell, der er nu klasserepræsentant, vil jeg gerne gentage fra mødet, at der er kraftig forbedringer sæsonen igennem. Det tegner godt for 2014.

DEC mødet var også et godt møde. Her er der måske lidt mere ”nede på jorden” end ved Drifterne, men det gør det ikke mindre seriøst af den grund. Man kunne måske synes, at det er lige vel lidt med omkring 30 fremmødte (der har været næsten 100 ude at køre i år), men jeg ved, at DEC’erne sådan holder kortene tæt til kroppen, og bemærkelsesværdigt er det da også, at der næsten er 30 andre, der har kommenteret det mødereferat, der er sendt ud. En udsendelse af reglementet til udtalelse ved kørerne gav da også næsten forstoppelse i min mailbox. Da jeg ikke har haft lejlighed til det før, skal jeg sige stor tak for den interesse, der var for at rette fejl og mangler og give gode råd. Desværre måtte jeg skære igennem og sørge for, at det blev et reglement i sammenhæng, men det er vel også det, som man har en promotor til.

Årets mødehøjdepunkt er mødet med Legend, hvor serien i fremtiden hedder OK Mobil 1 Legend Cup. I år var der 58 mødt frem til mødet, og debatten her er livlig både internt mellem kørerne, og med mig, der har en virkelig sjov opgave at styre de mange indlæg om stort og småt og ting af vigtighed for den enkelte.

Jeg er fantastisk glad for den serie og kunne på mødet fortælle, at vi ved CRAA i 2013 blev kåret til at være den klasse, som publikum helst ville se. Nr. 2 efter Legend? Nej, I gættede forkert. Det var Formel 1 bilerne. Så vi kan da sige, vi er kommet i godt selskab.

Med dette i baghovedet tog jeg også lige den alvorlige mine på og mindede om, at vi skal holde op med at have komplekser over for andre klasser. Det er os, publikum vil se, og vi kan sagtens bære at være hovedkræfterne ved alle de løb, som vi nu engang kommer til at deltage i.

Løbskalenderen blev også omtalt, og jeg vil her også gentage, at jeg mener, at den løbskalender banerne har fået skruet sammen ville få dumpekarakter i ethvert gruppearbejde – selv i folkeskolens helt unge klasser. Jeg må naturligvis også tage min del af ansvaret for, at vi har lavet en løbskalender, der næsten er kollektivt selvmord for dansk asfaltbanesport. Det vigtigste for mig har dog været at komme med til CRAA i 2014 igen (det var ikke svært at få den kontrakt) og så med til GP Danmark på Jyllandsringen.

I forbindelse med alle tre dialogmøder kunne vi i øvrigt afsløre, at det er vores hensigt at skaffe sponsorstøtte til at få alle tre serier sendt i TV. Og jeg er heldig at kunne sige, at alle tre serier er fremragende til TV. Allen Andersen, der sidste år skaffede sponsormidler til SSC, har lovet at hjælpe os med at få det hele skruet sammen, idet vi dog i Legend er godt på vej med gode sponsoraftaler med OK, Mobil 1, Super Dæk og Padborg Park.

Hvilken klasse er den mest populære og den, der trækker flest seere? Her gættede I rigtigt: Det er OK Mobil 1 Legend Cup. Sådan var det i 2013 og sådan bliver det i 2014 – det kan jeg godt love.

Sådan uden at det er kommet ret meget frem i sine konsekvenser, har CRAA i øvrigt skifter fast samarbejdspartner fra DMKA til AAS. Jeg ved nok noget om, hvorfor det er sket, men jeg tror det for løbet er en fordel. Jeg tror også på, at fremtidig løbsleder for CRAA bliver min ”ven” Jens Munkholm, der er en af de eneste, der vil kunne magte den opgave. Ikke alene sportsligt – for det ville der være rigtig mange kandidater, der kunne magte – men også kommercielt, for det er nu engang det, som vi skal indstille os på. En løbsleder skal naturligvis holde Reglement 5 – ja, men heller ikke mere end det – slet ikke mere end det (nu bliver jeg uvenner med nogle igen). Han skal nemlig også tilgodese, at der er nogle, der sætter rigtig mange penge på højkant, for at det her kan lade sig gøre at køre asfaltbaneløb i Danmark. Og her er det ikke kun CRAA jeg taler om, men den udfordring, det vil være i fremtiden at tjene nok til at dække udgifterne til både det ene og det andet – herunder også til husleje.

Og til de, der blot mener, at vi kan presse ejerne af banerne til at gøre hvad vi ønsker, må jeg fortælle, at vi i 2014 i en af vores weekender har solgt to timer værdifuld køretid til et tysk eventfirma for betydeligt mere, end vi ville kunne tjene ved at tage en af DM-klasserne med. Godt for os – men som motorsportsmand og som MSS’er er det da dybt beskæmmende, at vi ikke kan fylde hele programmet ud selv. Og helt tudetosset er det med DASU briller, at vi går glip af løbsafgifter i Danmark, fordi vi stadig lader vores klasser køre gratis i udlandet.

Omkring 2014 er det i øvrigt sådan, at vi er ved at sammensætte et rigtigt godt program med succes både på det sportsligt og det kommercielle – DASU-klasserne fylder dog kun omkring 60 % af tiden, men sådan er det nu engang i Danmark. Jeg kan da kun sige, at der bliver masser af udfordringer til os alle, når vi skal have det til at spille sammen, hvor der vil være udfordringer omkring tiderne, som vi ikke har set før. Det er jeg dog sikker på, at Helle Nielsen er i stand at finde de rette folk.

Medens jeg skriver dette her er jeg ved at forberede mig til årets Repræsentantskabsmøde. Jeg tror, det bliver et rimeligt fredeligt møde, men med spænding om valgene i kartudvalget og rallyudvalg. Vi i MSS har store interesser i, at det går den rigtige vej i begge udvalg.

Jeg kan glæde mig over at vores kandidat fra sidste år, Uffe Madsen, har fået helt styr på regnskabet, og at samme Uffe og vores egen Hans-Jørn Søgaard Andersen er eneste kandidater til de to poster i bestyrelsen, der skal besættes.

Holger Møller-Nielsen.