Fra min lænestol i Mørke – oktober 2015
I motorsport er det, som i al anden forretning, vigtigt at se mulighederne, når de opstår. Det synes jeg, Motor Sport Sønderjylland er bedre til end de fleste andre motorsportsklubber i Danmark.
Var det ikke evnen til at se muligheder, og modet til at forfølge dem, var der ikke noget, der i vores regi hed Go-Kart Center Skærbæk og Autospeedwaybanen i Skærbæk, ud over det, som var vores oprindelige grundlag, og som er vores vigtigste aktivitet i dag, Padborg Park.
Men der er altid mulighed for mere.
For et år siden kom jeg ved et tilfælde til at tale med en nær bekendt, der gennem familieskab havde kontrol med motorsports-eventet Danmarks Hurtigste Bil, DHB, på Vandel, et arrangement, der tidligere har været et DASU-arrangement.
Sådan noget kan jeg og Motor Sport Sønderjylland ikke lade være med at reagere på.
En kontakt blev skabt, og vi fandt ud af, at vi gennem DASU kunne skaffe dette event nogle bedre og billigere forsikringer end det ellers var muligt.
Lang, lang snak, og mange, mange møder senere, og efter en god kontakt til DASU’s Udviklingsudvalg, der har støttet ideen meget, blev MSS og DASU en del af DHB for 2015.
Det var i sig selv meget spændende, men egentlig ikke et mål i sig selv. Det mest spændende var, at møde en række engagerede mennesker, der over tre dage var med til at underholde de omkring 10.000 – mest unge – der var til DHB for at feste og se motorsport. For en ting opdagede vi – det var meget seriøs motorsport, som blev vist, men der var også nogle ting på det område, hvor vi som klub kunne gøre det lidt bedre. Sådan rent managementmæssigt.
Og så var vi heldige igen. Det firma, der kontrollerede DHB, blev solgt til en stor mediekoncern, og denne koncern har ikke lige motorsport som spids-kompetance. Og havde der i vinteren 2014/15 været lang snak og mange møder, var det intet mod, hvad der nu var lagt op til her efter sommerferien 2015.
Men vi var i stand til at møde de krav, de stillede – og omvendt. Vi var i stand til at finde de nødvendige penge. Og nu er det fastslået: DHB ejes af Driftsforeningen Padborg Park og dermed af Motor Sport Sønderjylland.
Det bliver da rigtig spændende for os alle sammen.
Jeg har nogle visioner omkring DHB.
Først og fremmest ønsker jeg, at DHB i fremtiden skal være et fuldgyldigt arrangement under DASU. Der skal nok være nogle mørkemænd, der har deres ”gode” ideer omkring de krav, der skal stilles til de folk, der har lavet det arrangement til ug med kryds og slange i 15 år. Jeg tror dog fast på, at et samarbejde med Udviklingsudvalget og Bestyrelsen kan give os mulighed for at mødes med deltagerne i øjenhøjde, så vi kan få det afviklet som et DASU-arrangement, og med et perspektiv om, at deltagerne på sigt kan se en fordel i at være medlem i vores organisation og vores klub. Ellers har det jo som klubarrangement ikke det helt store perspektiv.
Jeg har også nogle visioner omkring arrangementet ud over, at det fortsat skal være de unges forum. Det vil sige, at der skal være masser af underholdning og fest og farver – vi skal ikke være bange for hverken babes og strip. Vi skal også fortsat være indstillede på at lave alkotest af alle deltagerne ”dagen derpå”. Det ved jeg er helt nødvendigt. Så det vi kan tilføje i form af mere motorsport, må ikke under nogen omstændighed skygge for det, at det er en festival, og at underholdningen kører i 3 x 24 timer. Skal DHB blive en succes, er dette indholdet, der skal præge DHB i fremtiden.
En af mine visioner er, at der i forbindelse med DHB kan køres regulært baneløb, hvor vores to topklasser, OK Mobil 1 Legend Cup og Danish Supertourisme Turbo, kan komme til at spille en rolle, selv om jeg vil gøre alt for i samarbejde med de sportslige ledere, der er på DHB, at udvikle både 402 meter og Drifting.
Der bliver naturligvis også vanskeligheder. Først og fremmest at fortælle den fremragende stab af aktører ved DHB, at vi vil det samme som de. Kan vi ikke køre DHB videre med støtte fra de, der kender arrangementet helt ind under huden, kan det blive svært at gøre det rigtigt og profitabelt.
Vi har også et forhold til vore egne dygtige official at tage. De skal nødvendigvis ind i arrangementet for at vi kan forbedre det sportsligt management, som jeg tror på er nødvendigt. Og det ved jeg, de kan.
Og så har jeg da også den vision, at de meget positive ting, jeg oplevede ved DHB 2015 på Vandel, på en eller anden måde kan overføres til Padborg Park. Ikke nødvendigvis arrangementet i sin helhed, men den måde man var i stand til at underholde rigtig mange unge tilskuere på en spædende og sjov måde. Her synes jeg, vi selv tænker alt for betonagtigt i vores motorløb – ikke kun på Padborg Park, men også på de andre baner.
Min store vision er derfor overførsel af know how om sport fra Padborg Park til DHB, og overførsel af know how om underholdning fra DHB til Padborg Park.
Jeg er gået i gang med arbejdet – og der er rigtig mange ting, som jeg skal sætte mig ind i.
Er der nogle fra DHB, der læser dette, håber jeg på, at de forstår, at jeg med meget stor ydmyghed går ind til opgaven vel vidende, at det er et rigtigt godt koncept, der skal videreføres og ikke ændres i sin grundide.
Er der nogle af tilskuerne, som læser dette, kan jeg sige, at der i 2016 bliver endnu mere underholdning og endnu mere motorsport.
I bestyrelsen for Driftsforeningen Padborg Park er vi enige om, at det arbejde, der forestår i Vandel, vil give nogle ændringer i organisationen – men det er noget, vi har haft mulighed for at gennemtænke i de måneder, der har været forhandlet intens om DHB.
Derfor til alle i klubben – og forhåbentlig også i DASU – tillykke med, at DHB tilføjer motorsporten nye spændende perspektiver og visioner.
Holger Møller-Nielsen.