Fra min lænestol i Mørke – oktober 2014

Var det ikke vores gamle landstræner i fodbold, der engang sagde, at fordi et par svin gnubber sig op ad et fynsk bøgetræ, falder der ikke mange blade af? Det kan vel også siges, at der heller ikke falder meget løv af et gammelt jysk egetræ, fordi et par gadedrenge kaster med sten efter det.

Det her har naturligvis ikke noget at gøre med, at jeg af FDM var inviteret til spankingmøde på Jyllandsringen for at drøfte (ordret) ”hvorfor diverse klasser ikke kører på de baner, vi har til rådighed?”.

Se det var jo slet ikke meningen, at der skulle tales om det – men det var jeg egentlig også forberedt på, for det emne ville min ’modpart’, Peter Elgaard, naturligvis ikke gerne tale om. Slet ikke med den tilgang han har vist til samarbejde i dansk motorsport før og siden.

Jeg forsøgte at holde mig til det saglige og til dagsordenen, nemlig vores politik om, at alle klasser skal køre to gange på alle baner. Det budskab kom også igennem til de, der ville høre efter – og det kan jeg være ganske tilfreds med.

Jeg har også med stor glæde noteret mig, at nogle af de udtalelser, jeg kom med, er blevet et mantra ved DTC Motorsport A/S og gentaget igen og igen: DTC og Supertourisme kommer ikke til at kunne køre sammen. At dette taget ud af sin sammenhæng, og brugt imod os på Padborg Park og Motor Sport Sønderjylland, giver mig altid en overjordisk følelse af, og glæde over, at ved at sige noget selvfølgeligt, kan man næsten gå på vandet.

Det underliggende emne for det, som FDM ønskede ved det møde, var deres støtte til en kamp mod den nye klasse, Supertourisme, som Tom Pedersen fra Padborg Park er på vej med. Den desperate kamp kan egentlig godt glæde mig lidt.

På et tidspunkt kunne jeg som naturligt havde min tvivl, om den nye klasse også var det, som Tom Pedersen lovede mig og andre: Den nye store klasse i Danmark. Havde alle været ligeglade, kunne jeg nok have haft mine tvivl om det – nu kan jeg se at nogle af de etablerede er så rædde, at de ikke skyer noget middel for at miskreditere mig, min klub og Driftsforeningen Padborg Park i den anledning, og naturligvis optræder hylende og vrælende imod Supertourisme. Det er da morsomt, at man kan få bekræftet kvaliteten af den nye klasse på den måde.

Hvordan skal fremtiden blive for dansk motorsport, hvis der er nogen, som tror, at de er mere end andre, eller som én har udtalt til en af vores store sponsorer? Det er mig, der bestemmer i dansk motorsport.?

Jeg håber, at alle er klar over, at det er DASU, der bestemmer i dansk motorsport, og jeg tror heller ikke, at bestyrelsen for vores Union sådan lige giver køb på det faktum.

Det her har fyldt meget ved mig i den forløbne måned, og måske også mere end det fortjener. For der sker jo så meget andet i motorsporten, hvor vi er ved at være færdig med en rigtig god sæson på Padborg Park, hvor de fem løb har været en sportslig succes og med tilfredsstillende økonomi i de fire. Tak for den indsats som alle officials har givet os for at kunne give publikum noget helt særligt hele året igennem.

I DASU er vi ved at være på vej til årets repræsentantskabsmøde, og naturligvis vil Motor Sport Sønderjylland som altid spille en aktiv rolle både før og under. Vi er allerede glade for at kunne indstille formanden for BU, Michael Jensen, til at kunne fortsatte i embedet, og det samme med medlem af asfaltdelen, Alex Stubberup Frederichsen. Hånden på hjertet – trods det, at vi ikke altid er helt enige – de to har gjort det rigtigt godt for dansk asfaltbanesport. Derfor også vores 112 % støtte til, at de begge fortsætter.

Og så også være glade for uenigheden som opstår – det er den som gør os bedre og stærkere alle sammen.

Kampvalg i BU kommer der nok først til næste år….

Jeg vil godt sige lidt om forsikringer i DASU. Vi har nogle fremragende og billige forsikringer (det selv om de koster 1,5 millioner om året) og det er noget, som vi kunne bruge andre steder, hvor der køres bilsport uden for DASU.

Jeg har en drøm om, at vi kunne tilbyde alle dem, der kører banesport af en eller anden art, forsikringer og dermed medlemskab af DASU.

Det ligger lige til højrebenet, at vi tilbyder DHB forsikringer billigere end de, de kan tegne nu. Det er også helt klart, at vi kan tilbyde tractorpulling bedre betingelser, end de har nu. Hvorfor så ikke det?

Vores organisation er slet ikke gearet til det. Vi ville øjeblikkeligt fortælle de mennesker, der har kørt sådan en sport i hundrede år, hvordan de skulle gøre det. Vi vil med det samme forsøge at sætte deres sport ned i vores små og snærende kasser og regulere dem inden for vores rammer.

Derfor bliver det en drøm og en vision, som der må være andre og stærkere mennesker i fremtiden, der løser.

Jeg har et nærliggende eksempel. Et foderstoffirma ønskede at køre drifting ved det årlige høstarrangement – for sådan at vise noget nyt. Jeg lovede dem, at det med tilladelser og forsikringer kunne jeg klare med den ene hånd i lommen. Jo, jo – tilladelsen fra politiet er på et par sider, og selv om jeg havde udført et sagligt stort arbejde med et banereglement, var der ikke godt nok til banesportsudvalget, der af en eller anden grund har arvet drifting.

Jeg skal nok klare det – jeg er vant til det med papirer m.v.

Men hvordan tror vi, at nogle af vores klubledere, der ikke lige har en boglig uddannelse, ville kunne klare det? De løber skrigende bort, og derfor kommer vi aldrig videre med at få nye ting ind i vores organisation.

Holger Møller-Nielsen.