Fra min lænestol i Mørke – november 2014

Havde en god snak med et par klubmedlemmer den anden dag. De mente, at jeg på det seneste havde været lige vel negativ i mine betragtninger. De har muligvis ret, for jeg har haft nogle ting, jeg syntes alle skulle have del i om tilstanden i dansk banesport. Og det har måske nok skygget over de mange – rigtigt mange – ting, der er spændende og sjove i vores sport.

Noget som gør, at jeg og andre synes det er sjovt at blive ved med at være med år efter år.

I den forbindelse kan jeg konstatere, at jeg næste år har 60-års jubilæum som sportsudøver i Dansk Automobil Sport Union. 30 år som aktiv og 30 år som leder på forskelligt plan. Når man er så gammel, at man har en sådan karriere, skal man i særlig grad være forsigtig med at blive sur og gnaven. Og det er jeg grundlæggende ikke.

Positivt var det også at være med til årsmøde for SSC. Kim Rødkjær og jeg var med for at fortælle om nye vores serie, Supertourisme, og fik en meget fin og positivt respons. Der er flere fra den klasse, der seriøst overvejer at skifte til Supertourisme – og det med god grund. Her er der en virkelig hurtig racer, som kan købes til en relativ overkommelig pris. Jeg vil påstå, at det vil være meget billigere at køre en sæson i Supertourisme end i SSC, hvis det skal ske på højt niveau – altså det niveau, hvor man kører om førstepladsen i klassen. Og det forhold er naturligvis noget som trækker.

Årsmødet gav også indblik i, at der er masser af interesse i sporten, og der er mange engagerede mennesker, som også her er med til at forme dansk bilsport. Her var det især reglementet for klassen man gik op i – og måske skal jeg sige, at det er godt, at vi i vores klasser har en mere stram styring af det med det skrevne. SSC var da så ”heldig” undervejs at få vedtaget nogle dækregler, der ikke kunne bruges, og hvor man måtte lave beslutningen om – til noget, som var tilbage til det bestående, selv om alle lige havde vedtaget at der skulle være dækbegrænsning. Det blev der så ikke i den klasse – vel den eneste i dansk motorsport.

Jeg tror på, at de systemer der er i promotorklasserne, hvor det nok er en form for medlemsindflydelse omkring forslag, men promotoren der i sidste ende siger hvor skabet skal stå, er det bedste for helheden. Sådan bliver det i alle tilfælde også i den nære fremtid, hvor vi skal holde årsmøde for OK Mobil 1 Legend Cup og for DEC. Man skal lytte og høre efter hvad der bliver sagt, men til slut må det være en beslutning, som promotoren tager, og en beslutning, der ikke nødvendigvis tager hverken hensyn til alle eller for den sags skyld hensyn til et flertal.

Men engagementet fra kørerne skal vi ikke mangle. Og det var også det som gjorde mig glad ved SSC, selv om det tog 4 timer inden alle havde fået talt ud.

En lille sjov ting fra den rejse. På vejen hjem kom jeg til at dele rejse i toget med Peter Elgaard, som jeg jo har kendt i nogle år – rigtig mange faktisk. Naturligvis benyttede vi lejligheden til at få talt ud om løbskalenderen for 2015 og der blev på den rejse mellem Ringsted og Odense opnået en løbskalender, der var optimal for de tre baner – syntes vi da selv. Om det så kan godkendes, når dette her kommer på hjemmesiden, vil vise sig. Men det beviste i alle tilfælde, at dialog er vejen frem i dansk motorsport også mellem og DTC Motorsport A/S, om så ejeren i fremtiden bliver FDM. Mon ikke også vi alle skal erkende, at der er mere der samler os end adskiller os på sigt?

Var i denne måned til bestyrelsesmøde i Driftsforeningen Padborg Park, hvor vi har kunnet se tilbage på en spændende sæson, hvor to løb skuffede, men andre mere end levede op til forventningerne. Særlig kunne vi glæde os over det sidste løb, hvor jeg nok tror, at vi satte rekord i afvikling. Man kunne stille uret efter, hvornår de enkelte klasser kom på banen. Det var afvikling, ikke på minutter, men på sekunder. Rigtig flot gået af alle.

Vi talte på bestyrelsesmødet lidt om official på Padborg Park. Og måtte endnu engang erkende, at uden official er der ikke noget motorløb. Vi skal derfor passe og pleje de folk der gider stå og passe os op weekend efter weekend. Jeg sagde det også ved den storslåede præmiefest, vi havde efter sidste løb, hvor alle tilstedeværende var med til at hylde mestre, men også official, der fik fortjent langt og vedvarende bifald. På bestyrelsesmødet var vi på den anden side også helt med på, at nogle få kan ødelægge det for de mange. Der vil altid i en forsamling være nogle brokhoveder, og det skal der nok også være i vores officialkorps. Men for helhedens skyld må de ikke få så meget at have sagt, at det ødelægger det for os andre. Sådan er det heldigvis ikke på Padborg Park – de problemer overlader vi gerne til andre baner.

Mange tror at vintertide er stilstand i motorsporten. Sådan er det ikke for mig. Der er rigtig mange møder lige nu for at få sæsonen på plads. Først er der kalendermøde, så er der dialogmøde og endelig møde om placering af de enkelte klasser til de enkelte løb. Jo vi kan godt få tiden til at gå med at gøre klar til næste års sæson. Og foreløbig tegner den meget spændende med nogle gode løb på Padborg Park – og formentlig med Motor Sport Sønderjylland som arrangør på Sturup Raceway af en afdeling for Supertourisme.

Her i efteråret er der også repræsentantskabsmøde i DASU, og der er vel ikke så meget afgørende på programmet. Der er nogle nye forslag om teknisk udvalg og historisk udvalg. Om de bliver vedtaget, ved jeg ikke rigtig – nogle klubber er i alle tilfælde betænkelige ved, at disse forslag ikke er rigtig debatteret i løbet af året. Men om de bliver vedtaget i år eller næste år, er vel ikke så vigtigt.

Har også på det seneste hørt meget om problemer i rally. Jeg ved ikke nok til at udtale mig rigtigt, men kunne da konstatere, at Randers Auto Sport her i min baghave – næsten – kunne køre et godt klubrally, hvor det ikke var så meget spande-race, men motorløb (hastighed) det drejede sig om. Og de havde godt med deltagere. Noget jeg tror alle skal lære lidt af – for en moderne bil er altså ikke bygget til at kunne skride rundt om en spand eller en kegle. Faktisk lige modsat. Og som det har været i år med mange klubrally næsten uden deltagere, og under 30 kørere til DM-rally, kan enhver da se, at der er problemer. Jeg ved, at bestyrelsen tager det her meget alvorligt – men nok ikke ligefrem bliver rost for det initiativ af andre end de aktive kørere. Særligt de jyske er til gengæld meget glade for det initiativ. Så også her – godt gået.

Holger Møller-Nielsen