Fra min lænestol i Mørke – marts 2014

Jeg blev sådan lidt blandet ind i spørgsmål om ytringsfrihed her på det seneste. Hans Jørn Søgaard Andersen skrev et godt indlæg om dette på Facebook, og ud over, at der var en enkelt klaphat, som mente, at et medlem af bestyrelsen i DASU, slet ikke måtte have nogen profil, og dermed holdning, er det et velkommen initiativ, som viser det, som vi mange gange mangler: Holdninger.

Hans Jørn’s holdning i dette indlæg var, at vi skal skrive pænt til hinanden og om hinanden, specielt i de sociale medier. Det er jeg ubetinget enig om – det kan ikke være meningen, at man ofrer masser af tid på sporten, og så risikerer at blive svinet til på Facebook eller andet sted. Og specielt er det helt uantageligt, at nogen beskylder en for at lyve, hvis ikke der kan fremlægges utvetydigt bevis for det.

Jeg kan også se, at Banesportsudvalget tager dette her alvorligt, og jeg har set en sag, hvor der er idømt en bøde på 3000 kroner og krav om undskyldning.

Godt nok – og det følgende ændrer ikke på grundholdningen: Tal pænt og skriv ditto.

Men jeg kan godt have en forståelse for, at hvis en kører (tænkt eksempel) føler sig forfulgt, har mistet sit DIF-mesterskab, fordi reglerne er så håbløst amatøragtigt dårlige, at ingen kan finde ud af dem, og vedkommende så må vente 3½ måned på en afgørelse i Amatør- og Ordensudvalget, og den andenpræmie, han nu skal have i stedet for den førsteplads han har afleveret, ikke er kommet frem, at det bruser over ved en kører. Selv om han ikke må.

Men når man så peger så kraftigt på den skyldige, skal man måske nok huske på, at hver gang man peger på andre, er det tre fingere, der peget på en selv.

Der er måske også en grund til, at kørere på Padborg Park ikke skriver noget sådant om os på Facebook. Så ingen er helt uskyldige, når det sker, at nogen skriver deres hjertens mening – selv om det kan være uantageligt.

I denne måned har vi haft generalforsamling i Motor Sport Sønderjylland. Jeg synes det var en god aften, og der var mange til mødet. Vel over 60, og selv om det synes få i en så stor klub, er der næsten det dobbelte i forhold til sidste år. Vores formand, Karin Niebuhr, holdt en flot beretning, hvor hun kom langt omkring i klubben. Hun kunne også af den manglende debat og den ellers gode eftersnak, konstatere en meget stor opbakning til klubbens linje i stort og småt. Jørgen Rasmussen aflagde regnskab, og selv om Dan Petersen, som en af de få, der var med, fra vores bane i Skærbæk, mente, at det var et lidt sølle overskud, kunne Dan godt se, at der var ret så mange penge hensat til fremtidige ting. Og det var han ikke helt ked af – der er mange spændende muligheder for fremtiden. Jeg er personligt meget glad for, at Jørgen Rasmussen har fulgt den linje, jeg selv havde: Klubbens formue er ikke det, der står i banken, men det antal medlemmer vi har. Og når vi nu får talt alle Trackdaymedlemmerne med, er vi langt over de 500 på nuværende tidspunkt. Og sæsonen er ikke gået i gang. Mon ikke vi kommer over sidste års antal medlemmer?

Inden generalforsamlingen var jeg til møde med Ole Gottlieb, der igen er på Padborg Park med ansvar for catering. Ole og jeg har altid haft en godt samarbejde – og det har vi haft uden at det grundlæggende var påvirket af, at vi også i nogle situationer har været så heldig at få temmelig meget ud af Oles overskud fra spillemaskinerne. Et beløb, som blev betalt til os, i stedet for til SKAT. Om det bliver så meget i fremtiden, ved vi ikke – men det har ikke ret meget med det at gøre, at Ole og vi får det godt med hinanden i det daglige og ved de fem store løb, vi skal køre. Så velkommen tilbage til samarbejdet Ole.

Jeg har i denne måned været til møde på Sjællandsringen, for at kunne lave en aftale om at køre 2. afdeling af Driftingmesterskabet på den bane. Jeg må sige, at jeg blev imponeret over det fine anlæg, FDM ejer dér og græd næsten rigtige tårer over, at det ikke kunne anvendes til motorløb uden for vores Drifting, hvor kommunen, som miljømyndighed, mente at det kunne holdes inden for godkendelsen, men f.eks. Streetrace ikke kunne. Mystisk verden vi lever i!

Men omkring mødet på Sjællandsringen må jeg også konstatere, at FDM havde en meget klar holdning omkring motorsport, og jeg fornemmede, at de gerne vil være en rigtig spiller i sporten for fremtiden. Kan det blive en fordel for DASU, eller kan der ske det, at de simpelt hen spiser os med hud og hår, kan kun fremtiden vise. Og om det så er en ulempe ved jeg heller ikke. Men det bliver jo nok alligevel ikke i min tid.

Ellers er der gået lidt tid med at arbejde på nye klasser, hvor det tydeligt af årets program for banesporten vises, at der i det mindste mangler tre klasser for at fylde de tre baners program ud med bilsport. Altså rigtig konkurrence med biler.

Hvis jeg skal lave en status lige nu, er det sådan at Udviklingsudvalget, sammen med Banesportsudvalget og os, arbejder på muligheden af at sætte en ny eliteklasse op. Konkurrent til DTC eller supplement til denne ved jeg ikke rigtig endnu – men det er trygt lagt i hænderne ved Udviklingsudvalget, og vi har lovet at medvirke med al den know how vi har – det er trods alt ikke første gang, vi er med til at starte en ny klasse op. – Og vi er meget positive, for det vil være første gang, en klasse er opstået ud af DASU’s udvalg.

Vi selv er ved at lægge sidste hånd på muligheden for at indføre en gentlemenklasse, der skal være en fortsættelse af Legend. I Legend er vi oppe på, at der er 40 biler i Danmark, og vi kan mærke på kørerne, at nogle af dem vil noget mere og af samme skuffe. Altså en form for pay and play, hvor almindelige mennesker kan være med uden at skulle have den helt store tekniske viden. Naturligvis – det siger det, at det skal være en fortsættelse af Legend – er det større, hurtigere og dyrere biler. Men det er vores vurdering at der mangler sådan en klasse i dansk motorsport, og jeg er meget glad for, at Tom Pedersen går ind i det arbejde med al den energi, som nu præger ham.

Jeg ved også lidt om at Dan Suenson arbejder på en ny sportsvognsklasse. Jeg må sige med det samme, at det ønsker jeg næsten mere end noget andet skal lykkes. For vi har store traditioner med sportsvogne ude i den store verden, men alt for lidt mulighed for at træde barnesko i Danmark.

Endelig en lidt kedelig sag fra min baghave. Djursland Motor Sport Auto er splittet op i to – en ny udbryder er Djursland Motor Sport Banesport, og den splittelse kommer af strid om hvem, der skal være løbsleder i fremtidige løb. Jeg skal ikke blande mig ret meget i det aktuelle uvenskab, men kun konstatere, at vi har tre klasser, der skal køres på Ring Djursland i 2014, og jeg håber og beder til, at det ikke kommer så langt i striden, at det påvirker vores aftaler, som vel er indgået med Fonden Ring Djursland. Denne har – efter det jeg har hørt – aftalen med ejeren om at køre på banen. Så mon ikke det kommer til at gå alligevel?

Ellers er der som vanligt travlt med at gøre klar til sæsonen. Jeg synes der er mange kørere, som melder sig til vores tre store satsninger, OK Mobil 1 Legend Cup, DEC og Drifting. I den sidste er der flere helt nye – og det bliver spændende at se dem ude på banerne i april, som ikke er så langt væk.

Og Youngtimer er i god gænge med. De skal i gang med Padborg Park i klubløb allerede den 12. april – og det er faktisk snart!

Holger Møller-Nielsen.