Fra min lænestol i mørke – maj 2015

April måned blev en meget travl og hård måned, men også en måned, hvor der var rigtig meget som lykkes for Motor Sport Sønderjylland. Og i al beskedenhed også for mig personligt.

Vi fandt ud af, hvordan vi skal køre med vores glade driftere. Vi fik en helt ny bane ind i klubben, og vi fik gennemført et løb på Padborg Park, hvor tilskuerne for en gang skyld var ved at løbe os over ende. Og kom hjem med en fed oplevelse.

Først det med den nye bane, og med dette et rigtig velkommen til Carbusters Autospeedway Club, som fortsat består som en slags driftsforening, men hvor ledelse og medlemmer er indmeldt i Motor Sport Sønderjylland.

Udgangspunktet var egentlig lidt underligt og også tankevækkende. Vi havde været i kontakt med klubben for et par år siden, men dengang var vi ikke i stand til at komme med et tilbud, der var attraktivt nok. I mellemtiden var det blevet ikke så lidt vanskeligere at få både polititilladelse og forsikringer, og helt ærligt tror jeg nok klubben var kørt fast. Men vi har så gode forbindelser ved politiet, at disse viskede i ørene på Autospeedwayklubben: ”Prøv at ringe til Møller-Nielsen.”

Hvilket de gjorde sidst i marts, og efter det kunne vi så mødes i Skærbæk den 26. marts. Første udfordring var, at vi skulle køre det første løb på banen den 18. april. Det er faktisk ikke lang tid – skal jeg lige hilse og sige.

Hvad tror I så jeg lavede i påsken? Oplæg til samarbejde, banereglement, baneskitser og ansøgning til politiet – og naturligvis ansøgning til DASU.

Nu plejer jeg drillende at sige, at det er langt fra København til Skærbæk, men denne gang ikke længere, end at Banesynsgruppen for off-road var til stede et par dage før løbet og kunne godkende banen, som i øvrigt er virkelig flot og velholdt. Banens areal ejes af Tønder Kommune – men den er overdraget til den gamle klub, og for at dette ikke skal give fnidder, beholdt vi den konstruktion – som i øvrigt ikke er så fremmed for os. Det er jo næsten det samme vi har på go-kart-banen, hvor det er en driftsforening der ejer banen, men de sportslige aktiviteter køres af Motor Sport Sønderjylland.

Løbet blev kørt med Autospeedway. Der var mange deltagere. Nogle var medlemmer DASU i forvejen, men resten blev indmeldt i Motor Sport Sønderjylland som aktivmedlemmer. En succeshistorie? Ja, jeg leder egentlig efter noget negativt at sige om det hele i processen.

Og oven i det hele skal vi i MSS ikke glemme, at vi har et så godt navn ved politiet, at de visker vores navn til nogle, som kunne få gavn af, at få orden i sagerne på den måde, som politiet forventer. Og det er noget vi kan!

Som bonus i øvrigt på det hele er, at de mennesker, der er ledere i Carbusters Autospeedway Club, og om nu er medlemmer af dette udvalg i MSS, både er rare, flinke, engagerede og ressourcestærke. Det er da kun til at juble over.

Nu var der jo lige en anden ting i påsken, der også skulle nås, nemlig et trænings-arrangement for driftere i Bylderup Bov i samarbejde med Kenn Egtved.

Her var det også tilfældighederne, der kom til at spille ind i det samarbejde. Oprindeligt havde vi indgået et samarbejde omkring vores serie DDS for 2015, men det samarbejde blev altså lidt for broget selv for mig.

Jeg var simpelt hen nødt til at sige det op – og hvad var så mere naturligt end at spørge Kenn Egtved, om han kunne træde ind – det var jo trods alt ham, der i sin tid fik MSS til at tage drifting under sine vinger.

Og selv om Kenn Egtved er en mand, som man godt kan blive uvenner med – om jeg så må sige. Så tror jeg ikke vi fortryder samarbejdet.

Så lørdag i påsken stod min Hanne og jeg op 04:30 for at køre til Bylderup Bov i Sønderjylland, hvor vi fra kl. 07:00 startede indskrivning af de omkring 50 deltagere. der skulle ud og prøve drifting på det gamle slagtehus i Bylderup Bov. Og det var med en temperatur på fem grader under nul, da vi startede skriveriet!

Ud over en masse prøvemedlemmer og enkelte aktivmedlemmer, fik vi meget ud af den dag. Først og fremmest fordi vi fik bekræftet, at drifterne er nogle meget seriøse mennesker, der tager deres sport dybt alvorligt.

Jeg tror meget kunne være sparet for os, hvis vi havde erkendt det for lang tid siden – i alle tilfælde tror jeg på, at de ca. 200 driftere, der er i Danmark, på et eller andet tidspunkt kommer i DASU, og naturligvis helst igennem MSS, der jo har ofret både tid og kræfter på den del af motorsporten.

Endelig var vi så klar til det stor åbningsløb på Padborg Park – og som jeg skrev i indledning, blev vi helt skyllet væk af en overvældende strøm af tilskuere. Det har vi ikke set på banen i de sidste otte år!

Og der var virkelig noget at se på – og det var en god oplevelse for alle, også selv om det var svært ind i mellem.

Det er nok gået op for nogen, at vi lavede et kiks i sidste heat af Supertourisme Turbo. Egentlig kun et lille af slagsen, men det fik store konsekvenser på dette heat, som blev afkortet til kun fem omgange.

Det er en oplevelse, der er sund at komme lidt på afstand af. For hvad var det egentlig der skete? Noget som ødelægger sporten? Noget som ødelægger Padborg Park? Noget som ødelægger klassen? Var der personskader?

Overhovedet ikke.

Men kan det ødelægge andet? Måske skal en sådan oplevelse bearbejdes på en anden måde end vi har gjort det. Og det kan godt blive svært.

Har vi ikke på alle baner og i alle klubber haft en oplevelse, som satte humøret på nulpunktet? Det tror jeg Jyllandsringen og Ring Djursland kan sige ja til – og da ikke mindst CRAA. Og hvad så. De kører den dag i dag – uændret.

Det er jeg også sikker på, at vi vil gøre i MSS, og jeg personligt glæder mig meget over, at alt andet end det lille kiks var perfekt, og vi gav tilskuerne en god oplevelse. Og jeg ved de kommer igen – det forstod jeg på den snak jeg opfattelse ved udgangen.

Vi viste Motard – det var en succes.

Vi kørte afdeling af DDS med driftere – de var rigtig glade.

Det nye koncept med at flytte det hele til langsiden, var en succes for publikum – så alt i alt. En perfekt dag i april måned.

Og at vejret så var godt, var vel heller ikke så helt galt?

Holger Møller-Nielsen.