Fra min lænestol i mørke – april 2014
Solen skinner. Træerne og buskene er ved at springe ud. Fuglene synger lige uden for mit vindue. Og vi har fået en dansker i Formel 1. Og ikke kun med – Kevin Magnussen blev i sit debutløb nr. 2, hvilket allerede har sat dansk bilsport på dagsordenen ved mange, som ellers ikke har kendt til os. Eller ville kendes ved os.
Ved siden af denne kæmpe internationale succes for os alle i dansk bilsport, kommer der i år i vores egen lille andegård rigtigt mange deltagere i OK Mobil 1 Legend Cup og i DEC – og Youngtimer, ser ud til at blive rigtig stor i vores regi i det kommende år. Måske fordi det gamle ord om, at når det regner på præsten, drypper det på degnen.
Tilbage til Kevin Magnussen.
Der er allerede skrevet rigtigt meget om denne debut og jeg må sige, at der også er lavet mange gode og skarpsindige analyser af det, der er passeret. En af de bedre kom i Morgenavisen Jyllandsposten, og påpeger noget vi alle får gavn af. Det er nemlig sådan, at Kevin er beviset på, at en ganske almindelig motorsportsudøver med talent i massevis kan komme hele vejen op til verdens top. Der er ikke så mange med det talent, men de er der. Og der er måske flere end Kevin. De har chancen nu.
Det tror jeg personligt vil komme til at præge mange af vores unge kørere, der med rette i dag kan drømme den ellers umulige drøm om Formel 1.
Jeg skal ikke her i min lænestol komme med mange flere kloge ord. Jeg ved, at DASU’s bestyrelse arbejder på en plan, om hvordan vi kan udnytte dette her bedst – og her har jeg kun et eneste ønske og håb: Udviklingen skal ske i klubberne og ikke i en eller anden forkromet plan, som ingen jordforbindelse har. Den slags planer har vi haft nok af.
Og så skal vi lidt ned på jorden igen – og specielt jeg skal ned på jorden. For hvad har Dansk Drifting Serie med Danish Sportscar Championship og Race of Champion med hinanden at gøre? Jo, det har alle sammen været gigantiske og solide fiaskoer i Motor Sport Sønderjylland. Jeg har faktisk haft ansvaret for dem alle. Dansk Drifting Serie kom med på listen, da det viste sig, at vi ikke engang kunne samle 5 af de etablerede kørere til serien 2014. Det var ellers gået så godt i vinter. Der var afholdt et stort møde med mere end 50 kørere, og der var enighed om hvad der skulle til, for at serien kunne blive en succes. Alle kørerne var med på ideen.
Jeg tror nok også alle vil kunne sige, at Motor Sport Sønderjylland holdt sine løfter. Men det var bare ikke det, som kørerne ville – inderst inde.
Jeg skal ikke pege fingre af nogen. Det var mig, der havde ansvaret over for vores formand, og det er mig, der er at blame, hvis nogen skal. Jeg læste markedet forkert. En enkelt grund kan nok være, at det med at finde meget professionelle dommere ude i Europa, for at komme for at dømme i Danmark, måske ikke lige var det, som verdensmesteren på en parkeringsplads i Ølstykke synes var spændende – vedkommende kunne jo risikere at bliver nummer sidst, når der virkelig var de skrappe briller på! Og hvor var så det selvudnævnte ”verdensmesterskab” henne?
Jeg er naturligvis ked af at lave fiasko, men trøster mig med, at det i vores klub gør mindre. Vi har som grundholdning: Prøv noget nyt og prøv om isen kan holde. Er det godt – så er det godt – men kan det ikke holde, ja, så er der ikke noget at gøre ved det. Op på hesten igen.
Havde Motor Sport Sønderjylland ikke dette entreprenør gen, ville der heller ikke have været noget, der hed Go-Kart Center Skærbæk, Fart med Fornuft, Trackday, OK Mobil 1 Legend Car, Danish Endurence Championship eller Youngtimer, hvor denne sidste helt eventyrligt er ved at nå de 30 tilmeldte til klubmesterskabet – ja, jeg gentager: Til klubmesterskabet. Mon de kommer ud og køre alle sammen?
I alle tilfælde er det en solid succes til det nye udvalg, der tog over sidste år. Christian Franke Andersen, Bjarne Madsen og Lars Jensen har fået godt fat i klassen og kommunikerer godt ud til kørerne, der kvitterer ved at tilmelde sig til det første klubløb om mindre end 14 dage. Så er sæsonen i gang!
Og mon ikke vi alle glæder os.
Sidste gang skrev jeg om en ansøgning, vi havde sendt til Unionens udviklingsudvalg om at få støtte til at lave en undersøgelse omkring mulighederne for at lave en ny kongeklasse i Danmark til afløsning af DTC, der jo kører sine løb i det gamle Århus Amt eller i Norge. Fordi vi ville arbejde i regi og med mål Promotorklasse, blev det afslået af bestyrelsen, der i stedet ville nedsætte en arbejdsgruppe for at se på det samme, som vi ville: En ny kongeklasse til dansk bilsport. Og i den arbejdsgruppe skulle vi naturligvis indgå – troede jeg.
Men det skal vi ikke. Arbejdsgruppen arbejder helt uden relationer til klubberne, og selv om vores formand er noget hvidglødende af raseri over, at hendes ide blev kidnappet, har vi været nogle der fortæller hende, at det måske er meget godt vi er uden for. Så er det i alle tilfælde ikke vores skyld, hvis der ikke sker noget!
Og herfra skal det da også lyde, at jeg ønsker al held til arbejdsgruppen – håber der komme noget ud af det. Det er der virkelig behov for.
Vi arbejder stadig på en klasse for Supertourisme – men det er mere tænkt som en klasse for de i OK Mobil 1 Legend Cup, der vil noget mere og andet. Vi har fået klassen godkendt som en promotorklasse og skal så i gang med det hårde arbejde med at lave reglement m.v.
Forløbet har i øvrigt fået mig til at tænke på, om en promotorklasse i vores regi er særlig kommerciel. Jeg har jo været fadder til mange: Sportscar Endurance Championship, Danish Endurance Championship, Suzuki Swift Championship, Citroën DS 3 Cup og OK Mobil 1 Legend Cup, og det eneste kommercielle, der har været ved de klasser er, at de vel tilsammen har betalt tæt ved 500.000 til DASU’s fælles kasse. Kommer der flere penge ud af det, end det, der er gået eller går til den fælles kasse, er det sådan indrette, at disse penge enten skal blive i Driftsforeningen Padborg Park eller gå til Motor Sport Sønderjylland, der vel næppe kan kaldes meget kommercielt i sin opbygning. Ingen enkeltperson kan tjene på det her!
Henning Holst Jensen, der er direktør og bestyrelsesformand i Driftsforeningen og jeg har i øvrigt været rundt til bestyrelsesmedlemmerne i DASU og besøge dem næsten alle, mest for at præsentere Henning, og for at fortælle lidt om de visioner, vi har for den nære fremtid. Vi har også talt meget om de problemer banesporten har, og jeg må sige, vi blev rigtigt godt modtaget hele vejen rundt. Fik meget nyttigt input til nogle af de ideer, vi arbejder med. Og de vil nok kunne udmøntes i nye projekter, hvor nogle måske bliver en succes, men altid med risiko for at noget går den skæve gang.
En af de ting, der slog mig ved disse besøg, er den fantastiske know how om ledelse, der er ved de 7 medlemmer af Unionen vi har i spidsen af vores lille foretagende. Skulle jeg nogensinde give et godt råd til nogen, var det da for pokker at bruge denne ledelseserfaring til at styre og lede i stedet for at være udførende. Som jo også er spændende, men som der er så mange andre, der er valgt til at gøre.
Men samlet må jeg sige, at vi kan være tilfredse med det engagement bestyrelsen har – det fremgik helt klart af det, vi fik drøftet med dem.
Holger Møller-Nielsen.