Formanden skriver
Som formand for en stor klub som MSS kommer man hele tiden ud for overraskelser. Heldigvis er de fleste positive, men man må også engang imellem sluge en negativ overraskelse, og jeg skal da hilse og sige, at den kom i sidste måned, da vores track-day medlemmer af bestyrelsen meldte ud, at nu ville de igen starte for sig selv.
Da de i sin tid meldte sig ind i MSS var det nok med den tanke, at en stor klub var et bedre afsæt for track-day end den forening, man selv havde stået for. Og ja, det er ganske rigtigt. I hvert fald er en stor klub et godt økonomisk fundament og et godt sted at promovere en afdeling af motorsporten. For ikke at tale om, at mange af vore baneofficials har stillet op hver gang, der blev kørt track-day for at hjælpe med afviklingen. Og netop dette var da også nogle af de tanker, vi i sin tid gjorde os i bestyrelsen, da vi optog track-day klubben under MSS.
Vi andre i bestyrelsen har flere gange det sidste halve år spurgt ind til track-day medlemmerne i bestyrelsen for at høre, hvad de gjorde sig af tanker for næste sæson. Desværre meldte man ud – når man kom til bestyrelsesmøderne – at alt var OK og at man var i gang med at planlægge næste sæson. Forud for udmeldingen om solo-løbet fra track-day, havde vi flere gange i bestyrelsen bedt dem melde ud om, hvad der var af tanker for 2015, og vi ville også gerne vide, om diverse aftaler med de danske baner efterhånden var ved at være på plads.
Efter at vi havde afkrævet dem et svar for fremtiden, meldte man nu ud, at der var lavet en lukrativ aftale med bl.a. FDM om at køre events på Jyllandsringen og man havde også aftalt at køre på RingDjursland og derved ville man undgå, at der skulle et medlemskab til under en motorsportsklub. ”Sjovt” nok, var der ikke truffet nogen aftaler med Padborg Park.
Med udmeldingen om, at man starter for sig selv, kan vi andre i MSS´s bestyrelsen naturligvis godt se nu, hvorfor de var så fåmælte omkring fremtiden for track-day – men at de igen ville gå solo, havde vi desværre ikke set komme.
Men ideen er, at 3 personer danner et selskab, som så skal stå for afvikling af track-day. Nuvel – det er de i deres gode ret til at gøre, jeg tror dog næppe, at det bliver billigere for kørerne med den konstellation. Det nye firma, der er dannet, gør det næppe gratis. Og hvorfor laver FDM en aftale, der indebærer, at der ikke mere skal køres track-day i motorsportsregi. Hvad er FDM´s interesse i dette? Det kan vi selvfølgelig kun gisne om.
Så med henvisning til ovenstående skal det ikke være nogen hemmelighed, at jeg blev ualmindeligt vred over den måde, jeg synes de har misbrugt MSS på. Men som både Holger Møller Nielsen og Tom Pedersen fra Padborg Park sagde: ”Det kan du desværre ikke bruge til noget”, og nej, det kan jeg ikke. Men jeg vil alligevel have lov til at give udtryk for, at jeg synes de skader dansk motorsport ud over alle grænser.
Men naturligvis vil vi i MSS gøre alt for, at track-day afviklingen skal fortsætte i MSS og vi vil naturligvis også gøre alt for, at det stadig skal foregå som en aktivitet i den etablerede motorsport. Vi vil derfor med alle lovlige midler kæmpe for at vore medlemmer igen kan køre track-day under de rigtige forhold. Jeg tror på, at de medlemmer, som kører track-day i motorsportsregi, stadig gerne vil være en del af dansk motorsport og ikke et event.
Men lad nu julefreden sænke sig over klubben. Der er stadig nok at arbejde på i den kommende tid, og jeg glæder mig til næste år, hvor vi igen skal ud og køre race.
Så jeg vil slutte mit indlæg af med at ønske alle vore medlemmer, de andre danske motorsportsklubber, DASU samt vore andre samarbejdspartnere i motorsporten
Håber at se Jer alle sammen igen i 2015