Fart med Fornuft

Så toner sæsonen ud for året 2015 for kurser i Fart med Fornuft regi.

Det blev en temmelig dramatisk afslutning.

Vi lagde ud med vores sædvanlige koncept, velkomst, spisning og derefter en række foredrag med forskellige foredragsholdere.

Denne gang kunne vi supplere det med et meget realistisk indslag, idet en af vores tidligere elever, fra sidste års hold, havde været impliceret i et meget dramatisk uheld kort forinden denne kursus aften.

Det drejer sig om Simone Berthelsen, tilfældigvis datter af Johnny Berthelsen. Hun var undervejs ad motorvejen i sydlig retning syd for Haderslev.

Hun kørte med en hastighed af ca. 130 – 140 km/t. Med sig havde hun sin søster som forsædepassager, de sidder og snakker og under kørselen glemmer Simone at holde øje med afstanden til de forankørende, i dette tilfælde en lastbil med hænger.

Pludselig og for sent måtte hun opleve, at hun var kommet for tæt på anhængeren, som hun ramte i bagenden med en hastighed af formentlig mellem

40 – 50 km/t. Forskellen, der normalt er mellem en personbils hastighed og en lastbils. hastighed på motorvejen.

Uheldet var så kraftigt, at Simones bil blev totalskadet, begge airbags eksploderede op i ansigtet på fører og passager, passageren blev slået bevidstløs, bilen blev slynget rundt med store skader og der gik brand i

bilen.   Heldigvis sad de ikke fast, men der gik naturligvis panik i hele

situationen, tililende personer fik uheldet under kontrol, tilkaldt ambulance og politi.

Begge piger kontrolleret på skadestuen, heldigvis kunne de kort efter udskrives, begge var sluppet ufatteligt heldigt fra uheldet.

Bagefter måtte det igen konstateres, at det er den største årsag til uheld i trafikken, nemlig UOPMÆRKSOMHED, der var skyld i dette uheld, hvilket Simone også har erkendt.

Jf. diverse opgørelser fra forskellige organisationer, har det vist sig, at uopmærksomhed står for mere end en tredjedel af årsager til uheldene.

Simone deltog under foredraget ved politiet med sin oplevelse, der blev modtaget af det nye elevhold med mange spørgsmål og stor eftertænksomhed.

Ingen tvivl om, at det virkede, det var jo en af deres “egne”, der her kunne fortælle, hvor heldig, hun og hendes søster havde været. De hele blev fulgt op af billeder af den totalskadede bil

————————

Søndag den 15. november bliver desværre en af de kursus dage med ærgerlige oplevelser!

Først vil jeg lige bemærke, at vi har været forskånet for uheld under kørslerne, indtil forrige kursus, hvor et par deltagere så at sige “slog ballerne sammen”, dvs. fik lavet et par kontakt skrammer på hver sin bagskærm.

Men denne gang var der virkelig en af deltagerne, der ikke havde hørt efter, trods det, at det bliver helt tydeligt skitseret, hvordan forløbet vil være.

Når vi har øvelserne med hurtig kurvekørsel, så foregår instruktionen sådan, at de bliver gjort opmærksom på, at instruktøren sætter sig ind i hvert køretøj, hvorefter der køres et par runder på den del af banen, hvor den kørsel skal foregå. Herefter stopper bilen igen og instruktøren går til det næste køretøj, indtil alle har været igennem og forstået, hvad denne øvelse går ud på.

Men under dette og medens instruktøren netop var i færd med at forlade elevens bil, kører den efterfølgende bil op bag i os, hvilket gav et øredøvende brag med kraftig beskadigelse af begge køretøjer.

Personskade, værst gik det nok ud over instruktøren, idet han var ved at forlade den ramte bil, han fik et kraftigt smæk i ryggen og smerter i nakkeregionen.

Ingen af de to chauffører blev beskadiget ej heller beklagede de sig over smerter el. lign.

Der måtte tages hånd om den bagfra kørende elev, der var noget chokeret over sin kørsel og manglende opmærksomhed, for at den forankørende holdt stille, hvilket var sket flere gange før dette uheld.

Bagfrakommende bil, en Citröen, fik formentlig skader for anslået over 15.000, medens den holdende en VW UP kun fik en bemærkelsesværdig lille bag skade, begge biler og elever kunne heldigvis fortsætte. Der kommer dog et forsikringsmæssigt efterspil (begge i Sønderjyske), nok en rigtig “øretæve”

til eleven i Citröen, der ikke var kaskoforsikret. Med instruktøren som vidne, kan der vist ikke laves mange udflugter på den historie.

Men dagen skulle byde på endnu et køretøj, der nok denne gang var tæt på at afgå “ved døden”, sådan at forstå, at bilen en Opel st. car, efter kraftig akvaplaning i Big Mac kurven endte så kraftigt i sandkassen, at hele fronten blev revet af og køler trykket op i motoren. Her var der kun en vej, traktorhjælp, frem til vandslangen og efterfølgende konstatering, at viderekørsel ikke kunne foregå.

FartMedFornuft Uheld 3

Blev senere afhentet med trailer.

FartMedFornuft Uheld 1

2015 blev så året, hvor vi ikke mere kan prale af, at vi ikke har haft nævneværdige uheld mellem deltagerne på vores kursus. Ej heller kan vi mere sige, at vi ikke har kendskab til alvorlige ulykker med elever, der har været på vores kursusser. Vi har kun det sidste, nemlig, at os vidende, har vi ikke hørt om tidligere elever, der er kommet til skade ved uheld i trafikken, måtte det vare ved så længe som muligt.

Vi vil også gerne sige tak til alle, der har medvirket til Fart med Fornuft.s udbredelse, været foredragsholdere, instruktører, hjælpere, Sønderjyske Forsikring, ledelsen i MSS og alle andre, der på nogen måde har og medvirker til, at dette kursus, som vi er mange, der tror på, kommer så bredt ud som muligt.

 

Med venlig hilsen

Ulla Blomgren
Ulrich Kristensen