Det hurtige baneforløb fremtiden på Padborg Park

2011-Bane-DEC-01

Efter et par sæsoner, hvor to forskellige baneforløb er blevet anvendt til enten bestemte klasser eller bestemte løbsarrangementer, bliver tingene ensrettet for den kommende sæson på racerbanen ved Padborg Park.

”I fællesskab med såvel Dansk Automobil Sports Union som Danmarks Motor Union er det blevet besluttet, at vi fremover anvender det baneforløb, som går forbi den hidtidige chikane, så vi nu får endnu en langside, der dog ikke bliver helt så lang som hovedlangsiden,” siger Karin Niebuhr, der er formand for banesportsudvalget i Motor Sport Sønderjylland.

Da Padborg Park blev etableret i 2003, var en chikane fra start en integreret del af baneforløbet. I sommeren 2010 blev der etableret et ekstra spor, som gik udenom chikanen, men som i første omgang var tiltænkt Road Racing-klasserne. Siden har flere bilsportsklasser også anvendt dette forløb, ligesom der i 2011 også blev afviklet en enkelt løbsweekend, hvor man udelukkende anvendte dette baneforløb.

Baneforløbet giver reducerede omgangstider for såvel motorcykel- som bilklasserne. I de løb, der i første omgang blev kørt uden chikanen, kappede de bedste Road Racing-kørere typisk 4-6 tiendedele af deres omgangstider, mens man blandt de hurtigste sportsvogne som minimum kunne notere tilsvarende forbedringer.