Året der gik af Jan Sølvbæk

Året der gik

Et år er gået på hæld, og det er tid til at fortælle en smule om, hvad jeg har oplevet i 2014 på de udenlandske baner, jeg har været på.

Jan 2014-2

Det første udenlandske løb i år var Le Mans i uge 24 og ovenpå sidste års tragedie var jeg spændt på, hvordan området omkring Allan’s uheldssted så ud. Der var allerede, da vi kommer forbi, hængt Dannebrog op, og der stod også blomster på stedet. Man havde forlænget autoværnet noget længere så risikoen, for at gøre som Allan, var minimeret, men efter min mening stadigvæk muligt. Træerne, som stod lige bag stedet, hvor han ramte, stod der stadigvæk.

Jan 2014-3

Vi var temmelig mange på post 63 i år, fordi hollænderne nærmest havde besat flagpost 61, hvilket heller ikke svingchefen på den post var tilfreds med. Men vi havde det rigtig hyggeligt på vores post, og jeg fandt også ud af, at der er flere, der ønsker at komme på den post fremadrettet. Vi havde godt nok vores fællestelt slået op, men på grund af høje temperaturer sad vi faktisk udenfor hele tiden. Tage og Frank havde haft et termometer stående inde i deres telt, og den var toppet på godt 61 grader den ene dag, mener jeg det var. Dette havde også resulteret i, at den kasse vingummi, der havde stået derinde, var smeltet sammen til en stor klump.

Jan 2014-1

Afviklingen forløb uden de store begivenheder i vores flagzone, men der havde været en del at lave på post 61, hvor der var en del afkørsler.

Jan 2014-4

Vi, der kommer på Spa-banen, var vanen tro henne og besøge vores gode venner fra Belgien, og Kaj og jeg selvfølgelig på cykel. Vi var også derhenne i bil et par gange. Vi skulle ha godkendt tre nye marshals til banen, fordi de skulle være med til Formel 1 i 2015, og det forpligter, at man har været marshal til 24 timersløbet på banen året før. Hvad de nye ikke var klar over var, at ingen godkendelse var nødvendig, det var noget der var blevet aftalt med belgierne. De skulle gå rundt omkring dem og se dem lidt an for at se, om de kunne bruges. Da både chefen og undercheferne har kigget lidt på dem, sagde de, at de sikkert nok kunne bruges, og så blev der en latter, da de fik at vide, at det var ment som spas. Derfor fik de besked på, at de var accepteret og kunne være marshal ved 24 timersløbet, men sådan skulle det bare ikke gå. Henning måtte melde afbud på grund af andre opgaver og de 2 sidste havde misforstået, at de allerede i Frankrig var ”tilmeldt” men de havde ventet på at få noget at vide med tilmelding, så da jeg ringede og spurgte, hvad dag de kom derned havde de ikke fået booket ferie og derfor skulle de arbejde. Tro mig der var nogen, der var sure på sig selv, fordi de havde godt nok overvejet at ringe til mig og spørge om hvordan og hvorledes, men det havde de ikke gjort, så det endte altså med at de ikke kom med alligevel. De har derfor allerede nu fået at vide, at de er tilmeldt til næste års løb, og derfor skal de booke ferie med det samme.

Jan 2014-7

Til 24 timersløbet i Belgien, på den fedeste bane i verden efter min mening, skulle vi stå i Brussel-svinget, som er lige nedenfor, hvor vi camperer, og derfor kunne vi nøjes med at gå dertil. Det er et 180 graders sving og derfor er der af og til nogen der kører af lige før vores post, og det skete selvfølgelig også denne gang. Der var blandt andet en Ferrari 458 med startnr. 256 og ved sammenstødet med dækmuren røg dens Ferrarilogo af, uheldigvis forsvandt den fra bilen, da vi skubbede den ud til afhentning, og den står nu fint hjemme på min hylde med alle sine ridser.

Jan 2014-6

Med i løbet var der også 2 Bentley’er, og disse ser faktisk ganske godt ud, og de lyder også godt, men de blev ved afslutningen placeret nogenlunde midt i feltet. Danskerbilen, som er en Ferrari 458 med teksten Flexbox på siden, gennemførte også løbet, hvilket var meget bedre end året før, hvor de blev kørt af banen i et voldsomt sammenstød med en af Audi’erne. Det betød dengang, at de fik en helt ny bil, fordi den smadrede stod ikke til at kunne reddes. Vi var inde og besøge dem i deres garage flere gange i løbet af ugen og Insight racing, som teamet hedder, har vi det fint sammen med. Vi har snakket om, at vi skal ud og spise sammen med dem engang. Det skulle ellers ha været deres sidste løbssæson i år på banen, men da det går så godt for dem, tror jeg med rimelig sikkerhed, at de kommer igen til næste år. Vi har om fredagen i forbindelse med dette løb en fest om aftenen sammen med belgierne, efter vi er færdige på posten og i år var lidt speciel. Kaj havde haft rund fødselsdag før løbet, og vi overraskede ham med, at der var blevet indkøbt en kage til at fejre det. Derfor begyndte belgierne at rydde bordet temmelig tidligt, og festen var egentlig ikke kommet ordentlig i gang endnu. Kaj undrede sig meget over, at det skete så tidlig. Han henvendte sig til mig, at han synes godt nok, at de belgiere var noget kedelige i år, når de allerede ville afslutte festen så tidligt. Jeg sagde til ham, at det nok bare var fordi, at de gerne ville være lidt på forkant med oprydningen, fordi det jo lignede et bombet område året før, hvortil han sagde nå ja. Derefter hyggede vi videre lidt, og pludselig blev der jo så sunget happy birthday sang for ham og ind kom denne store kage, som var dekoreret, og med lys og det hele. Kaj var noget overrasket og fandt nu så også ud af, hvorfor bordet blev ryddet så tidligt. Vi andre vidste jo hvorfor, og han havde overhovedet ikke anet uråd. Aftenen fortsatte til langt ud på natten, og der røg også en hel del flydende indenbords for dem, som først skulle på post om aftenen dagen efter, hvilket altid er danskerne. Grunden til dette er, at de der er på flagpost til træningerne samt tidstagningen om torsdagen og fredagen ikke skal på post om lørdagen, før selve løbet starter. For nogen vil det sige, at de først skal begynde til midnat, natten til søndag. Dette var gældende for Kajs og mit vedkommende.

Jan 2014-5

Årets 3. løb udenlands var så det store og overvurderede F1 løb på samme bane. Men fedt at se en dansker være med i det arrangement, Kevin kørte godt, men endte jo desværre ikke på skammelen.

Jan 2014-9

Til dette løb camperer vi jo ikke på samme plads som til de resterende løb men ude i en skov uden for banen, der hvor publikum går forbi for at komme ind til den. Ligesom vi plejer, bliver vi her kørt ud til flagposterne med bus ca. 2½-3 timer før, der køres på banen. Det eneste, der kommer rundt, er baneinspektionen, og de kommer ca. 1 time før 1. event. Til F1-løbet var vi placeret på to flagposter, og disse var de efterfølgende poster i forhold til den vi stod på til 24 timersløbet. Vi havde et par afkørsler, og mange der var oppe at køre på kurves og flapperne. De værste til at gøre det er nok Porschecuppen, hvor stort set alle skar svinget meget skarpt. Der var så lige en af dem, der skar den for hårdt, hvilket resulterede i en tur i dækvæggen. Så havde vi en, jeg mener, det var en GP2 racer, der ramte autoværnet i den modsatte side, hvor der efterfølgende måtte arbejdere på, for at få udskiftet det ødelagte. Vi var også nede at hilse på vores engelske venner fra Silverstone og fik snakket om tilmelding til F1-løbet derovre i 2015, men mere herom senere i artiklen. Vi har efterhånden så mange venner fra hele verden, og der kommer hele tiden nye til. Det er svært at få tid til at tilbringe tid sammen med dem alle. Det skal dog siges, at vi gør vores bedste. Vi har det jo skidefedt med dem, og når vi er sammen. Så bliver der hygget og snakket motorsport. Vi driller også hinanden på den sjove måde uden, at det grænser op ad mobning, derfor und dig selv at komme med os ud til et løb et eller andet sted i verden og se, hvordan vi har det med dem. Det kan være du bliver så bidt af det, at du fremadrettet også skal med disse steder.

Jan 2014-8

Årets sidste løb udenlands for mit vedkommende var 6 H classic på Spa-banen i september. Her oplevede vi noget af et regnskyl. Der kom så meget vand, at hele banen lignede en flod, hvori bilerne roede rundt med, hvad der så ud som ca. 50 km/t og flere af dem var altså åbne vogne. Det må ha været som at sidde i et badekar. Selve 6 timersløbet blev da også flaget rødt før tiden, da det var uforsvarligt at køre det færdigt. Himmel og hav stod i et, og det lynede og tordnede, og af og til kom lynet og braget samtidig. Utrolig nok holdt Kajs telt tæt, selvom der nok kom mere vandsøjletryk end den var egnet til. Men sjovt havde vi det, og det var egentlig heller ikke fordi det var voldsomt koldt. Nå ja, det var sikkert, fordi vi havde en varmeblæser stående og buldre varme ud i teltet hele tiden. Vi har ikke fællesteltet stillet op til dette løb, fordi det er lidt for koldt til, at vi gider samles i det. Vi stod dog den ene af aftenerne ovre mellem et par af campingvognene og hyggede med belgierne samt fik et glas portvin og chips samt øl, men da vi alle skal tidligt oppe dagen efter, bliver det langt fra så vildt som til 24 timersløbet.

 

Vi har også i år haft marshals af sted til Nürburgring til deres 24 timersløb, men jeg havde ikke selv lyst, da dette løb var weekenden efter Le Mans. Hatten af for de der kørte direkte fra det løb til Tyskland. Jeg fik at vide, at det i år dog var et tørvejrsløb i modsætning til i 2013, hvor vi havde rødt flag i 9 af de 24 timer, og tro mig det var kedeligt, fordi vi skulle blive på posten, selvom der ikke blev kørt på banen. Det eneste der kom rundt var en baneinspektion i ny og næ, der lige skulle se, om det var blevet bedre.

Fremtidsplaner

I det kommende år, altså 2015, lægges der ud med Le Mans i uge 24, traditionen tro. Herefter går turen til Silverstone i starten af juli. Jeg har her lige inden jul fået mail om, at vi er 3 danskere, der skal derover at hjælpe til F1-løbet sammen med mange andre nationer. Jeg kan se, at der kommer marshals fra Belgien, USA, Australien, Tyskland, Tjekkiet og andre også. Her er det så endnu mere primitivt end på de andre baner. Man skal selv have en generator med, hvis man skal lave strøm. Vi har dog allieret os med vore engelske venner og kan låne lidt strøm ved dem samt en hylde i deres køleskab til de varer, vi skal have på køl. Derudover har vi fået det lavet sådan, at for at gøre det billigere, så kan vi købe ting til vores camp i England, og så få det opbevaret fra gang til gang hos en anden af vores marshalvenner fra Le Mans. Vi er med andre ord godt dækket ind, når vi indtager det engelske. Vi har også planer om at deltage på Goodvood revival festival i september i England, men endnu er det kun på tegnebrættet. En ting er sikkert, vi skal nok komme derover engang. Det samme gør sig gældende for et løb på Monza-banen i Italien, hvor vi også er i gang med at mænge os ind.

Hvordan kommer man med til disse løb

Hvis et af alle disse løb har fanget din interesse, så skal du holde øje med klubbens hjemmeside, hvor jeg får lagt ud, hvordan og hvorledes samt hvornår der er tilmelding til de forskellige løb, og ellers er jeg at træffe på min mailadresse, som er solbek76@nokgodtnok.dk. Dette gælder både for spørgsmål til løbene samt tilmelding. I februar på et tidspunkt afholdes der tilmelding til Le Mans. Her udfylder vi tilmeldinger, og hvis du er ny og aldrig har været med, skal du medbringe et pasfoto, som kan sættes sammen med din tilmelding. Derudover skal du have en kopi af din blå licens fra DASU med. Der skal også indsættes et tilmeldingsdepositum som tilbagebetales, når vi er kommet til Le Mans i juni. Løbet køres i weekenden i uge 24 og afsæt hele ugen til det. De fleste af os kører normalt derned i weekenden uge 23 og kommer hjem igen mandag i uge 25.

24 timersløbet på Spa køres i uge 30. Tilmelding hertil offentliggøres senere på hjemmesiden og det samme gælder for andre løb.

 

Og klubbens hjemmeside er jo som bekendt:

www.m-s-s.dk

 

Vi ses derude omkring i verdenen til noget godt race

 

Motorsportslige hilsner

Jan Sølbek Jepsen

Turplanlægger udenlandsløb